Norsk kvinna dog av röntgen

Fick allergisk reaktion mot kontrastvätskan

NYHETER

Ann Grauff-Jacobsen trillade av hästryggen. Hon var inte allvarligt skadad men för säkerhets skull fördes hon till sjukhus.

I samband med röntgen dog hon. Det visade sig att Ann var allergisk mot kontrastvätskan som sprutades in i hennes kropp.

Ann Grauff-Jacobsen var ursprungligen från Norge men drev ett stuteri i Danmark. I februari trillade hon av hästryggen under en ridtur. Hon blev inte allvarligt skadad men trots det ville läkarna utföra en så kallad CT-scanning, en form av röntgen då kontrastvätska sprutades in i hennes kropp. Det var i samband med det som hon avled.

Det visar sig nu att det var röntgenundersökningen som ledde till hennes död. Det är sedan tidigare känt att det i vissa fall kan förekomma biverkningar i samband med undersökningen. Innehållet i kontrastmedlet kan orsaka allergiska reaktioner och i sällsynta fall kan det skada redan i förväg skadade njurar.

Lättnad för familjen

Ann Grauff-Jacobsen avled efter att ha fått en allergisk reaktion mot kontrastvätskan, konstaterar nu den danska motsvarigheten till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Enligt nämnden borde personalen dessutom ha reagerat på det tidigare eftersom hon snabbt uppvisade symtom på allergisk reaktion.

– Det är ju en lättnad att få orsaken fastställd. Samtidigt är det ju jobbigt att få veta att sjukhuset tog livet av henne, säger advokat Edmund Asböll som representerar familjen.

Familjen kräver nu miljonbelopp i ersättning från sjukhuset, skriver VG.

Fakta / CT-scanning

Susanna Vidlund