Unga spolar dumburken

Nu tar datorn över tv:ns plats

NYHETER

Tv:ns tid är snart förbi.

Dumburken är på väg att slås ut av datorn.

-Numera är det mest äldre personer som tittar på tv, säger medieprofessor Stig Hadenius.

KRÄVANDE Dagens unga skulle välja datorn före tv om de var tvungna att välja. "De vill vara aktiva och inte bara sitta och titta", säger Inger Segelström, ordförande i Medierådet.
Foto: BJÖRN LINDAHL
KRÄVANDE Dagens unga skulle välja datorn före tv om de var tvungna att välja. "De vill vara aktiva och inte bara sitta och titta", säger Inger Segelström, ordförande i Medierådet.

Enligt en ny undersökning som gjorts av företaget Qbrick föredrar nästan åtta av tio ungdomar datorn.

-Självklart. Det finns ingen anledning att vänta på repriser eller hålla på med jobbiga videoband när allt finns i datorn. Dessutom finns det mycket mer att välja mellan ute på internet, säger Elin Engman, 16.

Videoklipp

I stället för att passa programtider och sätta sig i soffan med fjärrkontrollen loggar ungdomarna in sig på internet där de kan kolla på det de själva väljer när de vill.

- Jag ser mest på sport eller videoklippssajter som Youtube. Är jag sugen kan jag sitta och kolla en massa olika klipp hela dagen. Man kollar när folk fular sig och gör sjuka saker, säger Elin Engman.

- Det är roligare än vanlig tv eftersom det är verklighet, säger Joni Tikkanen, 19.

Flera medieexperter är eniga med ungdomarna: datorn är på väg att ta över.

- Om tv över huvud taget ska bli kvar måste den bli mer interaktiv som internet, säger Inger Segelström, ordförande i Medierådet.

Unga kräver mer

- Dagens ungdomar är mycket mer medvetna mediekonsumenter än tidigare generationer. De vill vara aktiva och inte bara sitta och titta, de kräver mer.

Sveriges Television är väl medvetna om utvecklingen. I stället för att kämpa emot följer SVT med och lägger ut allt de har rättigheter till på internet.

- Världen ser ut så. Vanligt tv-tittande minskar. Den unga generationen föredrar webben. Det är en trend som ökar. Vi skräms inte av det utan försöker använda oss av det i stället, säger Anders Hvidfeldt, pr-chef på SVT.

Tv - i bakgrunden

Jill Sjölund