Etablerat mode möter ungt

NYHETER

Modestudenten Lina Lundén fick i uppdrag att skapa en underlinje för Topshop. Nu ser vi hennes design under rubriken Gallerian Fashion Award, där fiktion möter verklighetens mode.

Lina Lundén hjärta Topshop.
Lina Lundén hjärta Topshop.

Tidigare i höst fick tretton team bestående av mode- och reklamstudenter från Beckmans i uppgift att ta fram kreativa modekoncept för enskilda modeföretag. Nu presenteras resultatet under banderollen Gallerian Fashion Award – en vecka som inleds med visningar och utdelandet av stipendium till vinnande team. En av de involverade är modestudenten Lina Lundén, som tillsammans med reklamstudenten Jakob Elmgren efter lottningen blev tilldelad Topshop. Vi fick en pratstund med henne.

Om jag säger Topshop, vad säger du då?

- Ung design. Väldigt brittiskt. Mer? En släng av the swinging sixties.

Hur har Topshop passat dig som uppdragsgivare?

- Utmärkt. De har en avantgardistisk ådra som kommer fram i valet av underlinjen Boutique/Unique. Medan exempelvis H&M tar in etablerade designers arbetar de med relativt oetablerade. De tar större risker genom att inte alltid gå på säkra kort.

Hur har du löst uppgiften då?

- Jag har tagit fasta på att Topshop samarbetar med yngre, up and coming designers. Men jag har tagit det ett steg vidare och skapat underlinjen Unshaped. Tanken är att fem av världens mest erkända modeutbildningar, som Saint Martins i London, Fashion Institute of Technology i New York och såklart Beckmans, har inlett ett permanent samarbete med Topshop. Varje säsong väljer modemärket ut elever som utvecklar underlinjer. Med resultatet att man säljer morgondagens stjärndesigners redan innan de blivit stjärnor.

- Det blir en sprängbräda år båda hållen. En chans för unga designers samtidigt som Topshop får en massa kreativ kredd.

Och hur tar det sig i uttryck på Gallerian Fashion Award?

- Fiktivt är då jag den första eleven som blivit utvald. Och jag har jobbat mycket med materialmix och draperingar som gör att en form glider över i en annan. Färgskalan rör sig mellan grått, beige, brunt, svart och blått. Totalt blev det fem outfits.

Den största utmaningen?

- Att göra något som är enkelt att producera, som folk vill köpa och ha på sig. Det är lättare att göra något svårt, svårare att göra något alla vill ha.

- För min del har det inte varit några problem att arbeta så här pass kommersiellt. Topshop ligger ganska nära mig. Jag har hela tiden strävat efter att ta fram mitt personliga formspråk. Men så får man inte glömma deras unga målgrupp som alltid är ute efter det nyaste nya.

Skulle du vilja designa för Topshop?

- Det skulle jag nog. Men hellre i en stad som London än i Stockholm.

- Det kan ju hända att jag åker till London och presenterar min idé.

Ida Lithell,

Allt om Stockholm

Läs mer om Gallerian Fashion Award 9-16 november

Se BILDSPECIAL

Följande företag deltar: