15 megabyte i rampljuset

Dokument: De nya kändisarna

1 av 3
BYZ Andreas Byström, 22, är Basshunters efterföljare. Slog igenom på internet och har nu hiten ”Karatefylla”.
NYHETER

Peter är 79 år gammal.

Änkling, lever på landsbygden, intresserad av motorcyklar och blues.

Peter är en världsstjärna.

Det kallas den andra internetboomen.

Nu kan ett filmklipp med en okänd 15-åring som brottas med en diskborste ha fler tittare än Madonnas senaste video.

Miljontals människor följer 79-årige krigsveteranen Peter från engelska Norfolk när han klagar över det moderna livet i hemmagjorda videoklipp.

Människors vilja att synas har blivit en miljardindustri med glödheta succésajter som MySpace, YouTube och svenska bubblare.se.

På bara några timmar kan en hemmagjord videofilm eller musiklåt spridas till miljoner användare världen över.

Jonas Altberg, 21, kan spelet.

Klockan var ett natten till den 21 mars i år då den unge Halmstadsbon, senare rikskänd som Basshunter, satt framför en av de fem datorerna i sitt pojkrum.

Efter en diskussion i ett chattrum fick han inspiration till en låt och började spela in musik med sin mikrofon och ett musikprogram.

– Jag var klar sju på morgonen, lade ut den på hemsidan och gick till sängs. Sedan vaknade jag klockan tre på eftermiddagen och upptäckte att min server var kraschad. Det hade varit så mycket trafik så de hade fått stänga ner mitt konto på webbhotellet, berättar Jonas.

Snabbt kontrakt

40 000 personer hade laddat ner låten, ”Boten Anna”, på några timmar.

På bara några dagar spred fildelare låten från Basshunters hemsida till webbradiokanaler, mp3-spelare och till discjockeys och dansgolven.

Några dagar senare ringde skivbolaget Warner och ville skriva kontrakt. ”Boten Anna” blev årets sommarplåga och toppade hitlistor i hela Skandinavien.

Allt på några veckor.

– Jag tror att det här är nya sättet att hitta artister, internet har öppnat upp många nya portar. Okända artister spelas på webbradiostationer som inte är lika kommersiellt styrda som reklamradiostationer. Webbstationerna kan chansa på nya internetlåtar, säger Jocke Jarny, managern och diskjockeyn som upptäckte Basshunter.

De två viktigaste aktörerna i den nya egofixerade internetvärlden är hemsidescommunityn MySpace och videocommunityn YouTube.

Unga datanördar i 20-årsåldern har skapat sajterna som sedan slagit igenom och köpts upp av mediejättar för stora summor.

Unik position

På MySpace kan användarna träffa nya vänner och låta människor lyssna på hemmainspelad musik.

Sajten har fått en unik position på musikmarknaden och har blivit ett måste, även för etablerade artister, för att ha en plats i de unga musikkonsumenternas värld.

På MySpace har både Britney Spears och garageband från Skövde egna hemsidor.

I Sverige har bland annat Sony BMG hakat på trenden och skapat allears.se. Det är en sajt där musiker kan skicka in demomusik för bedömning av en expertjury – ett ”Idol 2006” men på nätet.

Videosajten YouTube bygger på samma koncept.

Här kan vem som helst bli stjärna för en dag. En hemmagjord film kan få tittarsiffror som Sveriges Television bara kan fantisera om.

”På samma sätt som bloggarna gjorde vanliga människor till journalister kan YouTube göra dem till kändisar”, skrev nyligen tidningen The Times när de klassade sajten som 2006 års bästa uppfinning.

Men här finns också soldaters videorapporteringar från krigszoner och hemmagjorda samhällsdokumentärer. Sajten har blivit folkets egen mediekanal.

Liksom bloggarna är den skapad för tittare som inte nöjer sig med de redigerade bilder av verkligheten som kommer från etablerade medier.

Blev miljardärer

Men den nya internetvärlden handlar långt ifrån enbart om lovande musiker och regissörer som presenterar sina alster.

En film med en man som jonglerar med en tvål hemma på toaletten kan få miljoner tittare.

YouTubes svenska motsvarighet, bubblare.se, har genererat nätstjärnor som Peder Fogstrand och Richard Lind med sina simpla, men att döma av tittarsifforna, underhållande nätdokusåpor om Stureplanslivet.

Och ibland räcker det att skratta.

Nyköpingsbon William Nilsson, 1, charmade hela världen när han släppte en hemmavideo på YouTube. Miljoner tittare världen över har sett honom när han kiknar av skratt åt sin pappa som härmar mikrovågsugnens pling.

– Folk mejlar oss och säger att de har lagt in William som ringsignal och att de brukar spela upp videon när de känner sig nere, säger mamma Pernilla.

Men högst skrattar ändå Google.

Sökjätten Google köpte YouTube från de tre unga grundarna för 16 miljarder kronor. Sajten väntas generera miljarder i annonsintäkter. YouTube har samarbetsavtal med NBC, CBS, Universal Music, Sony BMG och Warner Music. Genom videosajten kan mediejättarna lansera musikvideor och olika förhandsvisningar av filmer och tv-program.

Samma sak i Sverige.

Förhandsvisningar från SVT

Här har bubblare.se samarbeten med tv-bolagen. När SVT skulle lansera nya tv-programmet Grotesque vände de sig till bubblare.se för att lägga ut förhandsvisningar.

Bakom bubblare.se står – precis som i YouTube-fallet – några entusiastiska IT-experter i 20-årsåldern.

Vd är Oskar Kalmaru, 23.

Han driver sajten genom egna bolaget Netclips tillsammans sex studiekamrater i 20-årsåldern från Kungliga Tekniska högskolan och Handelshögskolan i Stockholm.

– Vi inspirerades av YouTube och ville ha en lokal videocommunity för svenska filmer, säger Oskar Kalmaru när Aftonbladet träffar honom i det provisoriska kontoret i Stockholm.

– Jag tror att vi bara sett början på det här. Alla vill vara med och synas.

Varför?

Syns du inte så finns du inte.

Barn- och ungdomspsykologen Eva Arvidsson:

– Det ligger en spänning i att många ser en, i ungdomen vill många synas och söker bekräftelse. Men man riskerar också att bli utnyttjad på olika sätt när man exponerar sig för människor man inte känner.

De har lyckats via nätet

Förr var det 15 minuter i rampljuset. Nu är det 15 megabyte. Världens nya kändisar snabblanserar sig själva på internet via kanaler som YouTube, bubblare.se och MySpace. Här finns 79-årige krigsveteranen Peter, den skrattande svenske ettåringen och 21-åringen från Halmstad som blev popstjärna hemifrån pojkrummet. Aftonbladet har kartlagt de nya internetstjärnorna – och miljardindustrin runt dem.