Mobbningsexperten: De här personerna borde skämmas

NYHETER

Klassen förtränger.

Skyller ifrån sig.

Och lägger skulden på mobboffret.

Det är mobbningsexperten Dan Olweus analys av Johannas skolklass:

– Här ser vi ett klassiskt exempel.

Den svenske psykologiprofessorn Dan Olweus är en av världens främsta experter på mobbning.

Han är anlitad i Europa och USA, och den svenska regeringen har nyligen visat intresse för hans omtalade åtgärdsprogram.

Dan Olweus är sedan tidigare insatt i Grumsfallet. Men aldrig tidigare har han sett en liknande genomgång av klassen bakom mobbningen som blev rättshistoria.

Hans analys av Johanna Rosenqvists klasskamrater, 13 år senare, är starkt kritisk.

– Som medmänniska måste jag först och främst säga en sak: Flera av de här personerna borde skämmas.

”Så fungerar mobbare”

Han känner mycket väl igen mekanismerna.

– Så här fungerar mobbare. Det är ett exempel som hämtat ur skolboken.

Olweus pekar i synnerhet på klassens ovilja att ta ansvar:

– Det är väldigt vanligt att man gömmer sig bakom gruppen. Det är ett sätt att pulvrisera sitt eget ansvar.

Det är ett av tre sätt som mobbare ofta tar till.

– Det första är förnekelse. Ingen har sett eller hört. Det andra är att man reducerar sin egen roll. Och det tredje är att man skyller på mobboffret, beskriver personen som provocerande. Att personen egentligen fick vad den förtjänade.

I Norge har Dan Olweus forskningsbaserade åtgärdsprogram fått ett enormt genomslag.

– I dagsläget används de av omkring 500 skolor. Där har vi kunnat dokumentera att mobbningen i genomsnitt har minskat med 30–50 procent. Det rör sig om åtskilliga tusen elever som har fått mycket bättre liv.

Farlig metod i Sverige

Enligt Olweus arbetar man ofta med konfliktlösning i svenska skolor. I Sverige används fortfarande den kritiserade Farstamodellen där man bland annat inte informerar föräldrarna om mobbningen.

– Den kan vara direkt skadlig.

– Mobbning får inte behandlas som en konflikt mellan jämställda parter. Mobbning är ett övergrepp mot en svagare part som måste stoppas.

Olweus säger att det ofta är lite försiktiga – men ganska vanliga – elever som blir mobbade.

– Det handlar inte så mycket om yttre avvikelser som övervikt, glasögon eller fel kläder. Det är ofta bara ett svepskäl. Under vissa omständigheter kan nästan vem som helst bli mobbad.

”Får för lite kärlek”

Med mobbarna är det annorlunda. De elever som leder mobbningen har ofta samma bakgrund.

– Vem som helst blir inte mobbare. Det handlar om elever som har utvecklat ett aggressivt reaktionsmönster. De har fått för lite kärlek och för mycket frihet. Ofta har de en fientlighet mot omvärlden som de får tillfredsställd genom att ge sig på svagare elever.

Men älskade, väluppfostrade barn kan väl också bli mobbare?

– Det är väldigt ovanligt att de barnen tar initiativ till och leder mobbningen.

Men Olweus medger att också sådana barn ibland kan delta i mobbningen – som medlöpare.

– Det handlar om ”social smitta”. Om en elev i klassen kallas värdelös tillräckligt många gånger så blir det till slut en sanning. Personen blir avhumaniserad. Då är det legitimt att behandla mobb­offret som värdelöst. Och när flera personer är med om en negativ aktivitet så känner ingen personligt ansvar för det som sker.

Han jämför med hur fångarna på Guantánamobasen misshandlats av till synes vanliga familjefäder.

– Det är samma mekanismer.

Så vill Olweus bekämpa mobbningen

Läs mer:

Maria Trägårdh, Ronnie Sandahl