Fajten om förorten

Köpcentrum rustas upp för miljarder

1 av 2
Klicka på bilden för att förstora den.
NYHETER

Förortsfajten har börjat.

Nu rustas galleriorna upp för miljarder.

– De köpcentrum som är fräschast vinner, säger analytikern Fredrik Kolterjahn.

Svensk detaljhandel går mot ett rekordår. Och shoppingcentrer i förorten rider på vågen. De flesta gallerior fräschas upp och byggs ut. Bara i Skärholmen och Vällingby satsar man ofattbara fem miljarder kronor i utbyggnad.

Än så länge finns det ett kundunderlag.

– Vi har inte sett någon handelsplats i Stockholmsregionen som behövt stänga, men det finns inget obegränsat utrymme, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker vid Handelns utredningsinstitut.

Fräschast och nyast lockar mest.

– Sickla går just nu bäst i förorten. De har tagit nya grepp i handeln. De har en variant av cityhandel och integrerat det kulturella med heminredning och hantverk.

Vad är framtiden?

– Man måste jobba mer med utbudet. Väldigt många internationella kedjor som inte finns i Sverige i dag kommer att öppnas. Sverige är en väldigt het marknad när det gäller detaljhandel.

– Även att man bygger in nöjen och fritidsaktiviteter. Shopping är en livsstil, säger Fredrik Kolterjahn.

Skärholmens centrum rustas upp och öppnar 2008 med 200 butiker.

– Vi ska locka kunder med bäst tillgänglighet och störst sortiment, säger Marita Floman, marknadsansvarig på Skärholmens shoppingstad.

Kan alla köpcentrum verkligen gå?

– Det blir jättetufft när alla är klara. Det blir en hård match, men vi siktar på 2,4 miljarder i omsättning och 14 miljoner besökare 2008/2009.

De omsätter mest

Ted Kudinoff (.se)