Torson satte Malmö på kartan

Varumärkesexpert: Stan är inne på en imponerande resa

NYHETER

Turning Torso satte Malmö på kartan. Nu väntas den vridna skyskrapan ge nya fördelar.

– Värdet av Torson kan inte överskattas, säger varumärkesexperten Benoit Fallenius.

Den var kontroversiell redan som skiss på Santiago Calatravas ritbord. I dag är Turning Torso en given del av Malmös skyline och även om den splittrat befolkningen har den blivit accepterad. Bygget, som tros ha kostat HSB hundratals miljoner kronor, kommer dock att gynna hela Malmö, menar Benoit Fallenius, vd på Differ.

– Den må ha kostat mycket, men den kommer att utgöra ett stort värde för Malmö under en lång tid framöver. Speciellt om staden fortsätter att satsa, säger han.

Måste våga för att vinna

Till vardags hjälper Fallenius multinationella företag att förbättra sina positioner. Enligt honom är det helt klart att Torson gett Malmö ett rejält lyft.

– Stan är inne på en imponerande resa. Det känns tydligt att Malmö tagit sig från en sunkig arbetslöshetsstad till att bli en del av en attraktiv storstadsregion.

Enligt Benoit Fallenius står Malmö i en helt egen klass jämfört med Stockholm.

– En stad måste våga för att vinna, men Stockholm vågar inte.

Malmö – stan i världen

Daniel Persson (.se)