Zlatans vrålåk i flera olyckor

Robert Collin: ”Många som kör de här bilarna är inte vana att följa några regler”

Ferrari Enzo med formel 1-mästaren Michael Schumacher bakom ratten.
Foto: AP
Ferrari Enzo med formel 1-mästaren Michael Schumacher bakom ratten.
NYHETER

Ryske miljardären Suleiman Kerimov kämpar för sitt liv på sjukhus.

”Tjock-Steffe” kraschade i februari, amerikanske Ferrari-samlaren Gary Eisenberg omkom i en olycka 2003 och en 17-årig flicka vårdas på sjukhus.

Gemensamt? De körde Ferrari Enzo – samma bil som en viss Zlatan Ibrahimovic rattar.

Trots att det i hela världen bara finns färre än 500 exemplar av den exklusiva sportbilen har den varit inblandad i en rad allvarliga och spektakulära olyckor sedan lanseringen 2003.

Men är lyxbilarna rullande dödsfällor? Aftonbladets bilexpert Robert Collin tror att felet snarare ligger hos förarna.

– Tyvärr drar de här bilarna till sig de som kör fort och tar stora risker. Bilarna lockar fram de sämsta sidorna hos förarna. En Ferrari Enzo är egentligen inte lättare att krocka med än en annan bil, säger han.

Nyköpt bil

Den ryske miljardären Kerimov, som kraschade sin Ferrari Enzo i Marseille natten mot söndagen tycks stämma in på beskrivningen av en vårdslös förare. Vittnen ska ha sett bilen innan kraschen, körandes i mycket hög hastighet och sick-sackandes mellan filerna på Promenade des Anglais i Marseille. Bilen hade han köpt på lördagen.

– Många som kör de här bilarna är inte vana att följa några regler. De tror att de kan köra hur fort de vill och att de äger vägen. Dessutom kan kraften i bilen göra att föraren får en övertro på fordonet, menar Collin.

Körde i 231 kilometer per timme

Också ”Tjock-Steffe”, som körde av vägen med en Ferrari Enzo i Malibu tidigare i år färdades i 261 kilometer i timmen.

Samma bil omkom amerikanske företagaren Gary Irwin Eisenberg i 2003 när han körde in i ett träd i Kalifornien. Och nyligen körde två 17-åriga flickor i Dallas in i varandras lyxåk – en Ferrari Enzo och en Lamborghini Murcielago – när de tävlade mot varandra. En pojke som var passagerare i en av bilarna vårdas för livshotande skador, medan övriga fyra i bilen fått mindre skador, skriver Strangedangers.com.

Testar köpare

– Men kör man bara sansat i de här bilarna utgör de ingen större fara än andra bilar. Jag är inte ett dugg orolig för Zlatan, säger Robert Collin.

Enligt Robert Collin har de krockande förarna förmodligen köpt sina vrålåk begagnade.

– Ferrari säljer inte de här bilarna till vem som helst. Man måste bland annat ha ägt en Ferrari tidigare, och inte ha varit inblandad i någon krasch tidigare.

Ferrari Enzo

Tidigare artiklar:

Daniel Lagerqvist, Karin Thurfjell