Razzia på spårvagnarna

Nu är det slutfuskat

NYHETER

Västtrafik tar krafttag mot fusk­åkningen och inför hårdare former av biljettkontroller under 2007.

– De kan liknas vid polisens razzior, säger Lennart Löfberg på Göteborgs Stadstrafik.

Västtrafiks tuffare biljettkontroller innebär bland annat att en spårvagn ska kunna stanna mellan två hållplatser för storkontroll med poliser och ordningsvakter inblandade.
Foto: VÄSTTRAFIK
Västtrafiks tuffare biljettkontroller innebär bland annat att en spårvagn ska kunna stanna mellan två hållplatser för storkontroll med poliser och ordningsvakter inblandade.

Med start i vår kommer Västtrafik att införa tuffare tag vid biljettkontrollerna. Antalet kontrollanter ökar, från 40 till 45, och fler kommer att vara civilklädda. Man inför också helt nya arbetsmetoder.

– Vi kommer att ha storkontroller ett par, tre gånger per år. De kan liknas vid polisens razzior, säger Lennart Löfberg som är affärsområdeschef på Göteborgs Stadstrafik.

Metod från Norge

Den hårdare metoden har hämtats från Oslo. En storkontroll innebär att spårvagnen stannar mellan två hållplatser och ett stort antal kontrollanter viserar samtliga passagerare. Vid dessa kontroller kommer polis eller ordningsvakter att hjälpa till.

– Det blir också kampanjer där vi informerar om att ”nu är det förstärkt biljettkontroll”, ungefär som med kontrollerna av tv-avgift, så att det inte kommer som en obehaglig överraskning, säger Lennart Löfberg.

Kostar 50 miljoner om året

Johanna Hillgren (.se)