Nya krav: Ny bro till Helsingborg

Analytiker: En bro räcker inte till

2023 kan du ta bilen istället för båten till Helsingborg. Enligt tidigare beräkningar ska ytterligare en Öresundsbro kunna stå klar då.
2023 kan du ta bilen istället för båten till Helsingborg. Enligt tidigare beräkningar ska ytterligare en Öresundsbro kunna stå klar då.
NYHETER

Öresundsbron kan få sällskap över Sundet. Nu kräver Öresundsinstitutet en bro mellan Helsingborg och Helsingör också.

– Det gäller att komma igång så snabbt som möjligt, säger Niels Paarup-Petersen.

Diskussionen om en fast förbindelse över den norra delen av Öresund är gammal.

Helsingborgs stad har sedan länge planerat för en tågtunnel till Helsingör, men nu lanserar alltså Öresundsinstitutet ett eget förslag: en kombinerad järnvägs- och bilbro.

– Kapaciteten kommer snart vara fylld över Öresundsbron. Och om man bygger en bro för passagerar- och godståg i Helsingborg, bör man lika gärna göra plats för bilar också, säger analytikern Niels Paarup-Petersen till Punkt SE.

Ökad godstrafik

Det är den ökande godstrafiken från Tyskland och upp genom Sverige som gör behovet så akut. De långa godstågen ställer bara till besvär på de två spåren mellan Köpenhamn och Malmö och när den planerade bron mellan Rödby och Puttgarden står klar väntas problemen bli ännu större.

– Vi förväntar oss att man snart kommer överens om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger Niels Paarup-Petersen.

I Helsingborg finns planer på en Danmarksförbindelse. Men där ser man helst att det blir i form av en järnvägstunnel med tre separata spår – två för persontåg och ett för godstrafik. Kommunalrådet Maria Winberg Nordström (fp) har svårt att se att den visionen får ge vika för en bro.

– Vi tror att det är bäst med en tunnel. Det är en smidigare lösning och gör det möjligt att bygga bostäder i södra hamnen. Dessutom vill vi behålla färjorna, de är en del av vår identitet, säger hon.

Fast förbindelse 2023

Daniel Persson (.se)