Fick sitt hem länsat – under renoveringen

Natalie får ingen ersättning av sitt försäkringsbolag

NYHETER

Lägenheten renoverades i sex veckor.

När Natalie Karlsson, 22, flyttade tillbaka saknades både datorn och en playstation.

Men Folksam vägrar betala – byggarbetarna hade ju nycklar.

Blev av med datorn När Natalie Karlsson stambytte lägenheten blev hon av med dator, playstation, filmer och spritflaskor. Nu vägras hon ersättning.
Foto: DRAGAN MITROVIC
Blev av med datorn När Natalie Karlsson stambytte lägenheten blev hon av med dator, playstation, filmer och spritflaskor. Nu vägras hon ersättning.

När lägenheten i Trollhättan skulle stambytas flyttade Natalie Karlsson och hennes sambo in hos några släktingar.

Byggfirman bytte tillfälligt ut låset, behöll en nyckel och gav Natalie Karlsson den andra.

Sex veckor senare var renoveringen klar och paret kunde flytta hem igen.

Då kom chocken.

Sprit och filmer borta

– Först trodde jag bara att någon hade flyttat på datorn, men sen upptäckte jag att vår playstation också var borta, säger hon.

Även ett tangentbord, flera spel, filmer och spritflaskor saknades.

Några dagar senare fick hon veta att två andra grannar blivit bestulna på en kamera och en projektor.

Natalie Karlsson försökte prata med byggarbetsledaren.

– Han sa bara att jag inte kunde veta att det var byggarna som hade tagit sakerna. De kanske glömde att låsa dörren, men det är ju nästan lika illa.

Stölderna polisanmäldes och Natalie Karlsson ringde sitt försäkringsbolag Folksam. Då kom nästa chock.

Ingen vill ta ansvar

– De tog inte ens emot vår anmälan. Vi kunde ändå inte få några pengar eftersom vi hade gett nyckeln till byggfirman. Då räknades det inte som inbrott, säger Natalie Karlsson.

Inte heller byggföretaget Backgårdens bygg ville ta något ansvar.

– Byggarbetsledaren Ulf Erlandsson sa bara att jag skulle ta det med Folksam.

Men när Aftonbladet ringer Ulf Erlandsson låter det annorlunda.

– Vi vill ju så klart hitta en lösning tillsammans med Folksam. Men om de inte får pengar därifrån så får vi ersätta de förlorade sakerna. Vi vill ju ha nöjda kunder, säger Ulf Erlandsson.

Annsofie Näslund