Mild vintern lagrar vägsalt för hundratals miljoner

200 000 ton salt i Vägverkets lager

NYHETER

Berg av vägsalt tornar upp sig i Vägverkets lager. Dagarna med frosthalka har varit lätträknade den här vintern. Nu ruvar saltladorna på hundratals miljoner kronor.

– Jag följer väderleksrapporterna dagligen. Är man ansvarig för att det ska finnas vägsalt runtom i landet så gäller det att vara uppdaterad, säger Håkan Johannesson, inköpschef hos Vägverket Produktion, ägt av statliga Vägverket.

Trots det hittills så milda vintervädret kostar han på sig ett litet skratt och säger att det ändå aldrig varit aktuellt med returrätt på det importerade saltet.

– Vintern kommer, det är bara frågan om när, säger han.

Saknar frostnätter

Nu ligger 200 000 ton vägsalt i Vägverkets sju storlager. Mycket, enligt Johannesson, som helst vill ha högst 150 000 ton, snittsiffran för de fem senaste åren.

Största saltlagret finns i ett magasin i hamnen i skånska Åhus. Högen reser sig som en alptopp mot taket. Att lagren hopar sig har egentligen inte så mycket att göra med utebliven vinterkyla och snö, säger Johannesson. Det är frostnätterna han saknar mest.

– Och temperaturer som pendlar runt nollstrecket, då det blir frosthalka och då går det åt salt. Hittills har vi saltat på E4 längs Norrlandskusten och i småskvättar över hela Svealand och Götaland, säger han.

Sedan salt började spridas på svenska vägar på 1980-talet har Vägverket fått mycket kritik för att växter och vatten påverkas negativt och för att bilar rostar. Miljöforskning pågår, svarar verket, och bilarnas rostskydd blir allt bättre. Men visst kan saltet ersättas, säger Johannesson.

Gynnar miljön

– Men väljer vi sand, som är en naturprodukt, blir det förödande för Moder Natur eftersom vi skulle behöva tömma varenda grusås. Saltet ligger oftast kvar på vägen, men sand håller bara för ungefär fyrtio överfarter av fordon, sedan är den borta, säger han och menar att det inte fungerar på en väg som E6 med 25 000 fordon per dygn.

Sedan några år pågår också tester med socker-saltlösning. Där krävs mer utvärdering, enligt Vägverket.

Säsongen hittills kan alltså sägas gynna miljön, men sätter ekonomisk press på företaget Vägverket Produktion.

– Vi kan väl säga att det ligger för runt 150 miljoner kronor salt i lagren, säger Johannesson.

Saltet kan fortsätta lagras, men än kan vädret vända, säger han. I april förra året var lagren barskrapade.

Britt Ledberg/TT