Volvo bygger sin nya minijeep i Belgien

XC 60 utrustas med 3,2 liters sexa

NYHETER

Detroit

Volvo bygger sin nya minijeep XC 60 i Belgien och den utrustas med en etanoldriven 3,2 liters sexcylindrig motor.

Det avslöjade Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp under en intervju i samband med presentationen av konceptbilen i Detroit på söndagen.

- Det är ett exempel på hur vi funderar på att kunna utveckla etanoldriften vidare med större motorer, säger Fredrik Arp till TT.

Lagom tills den nya bilen, som egentligen är en så kallad crossover, kommer i produktion mot slutet av 2008 introduceras också ett nytt säkerhetssystem med en radar som påverkar bromsarna om bilen kommer riskabelt nära en framförvarande bil i lägre farter.

- Det kan minska skadorna både på människor och bilar eftersom en stor del av den här typen av olyckor inträffar i stadstrafik.

Under andra halvan av 2007 räknar han också med att Volvo ska kunna ge klarare besked om när bilar med hybridteknik ska kunna introduceras. Volvo har ju fått Fords uppdrag att utveckla hybridteknik vid ett speciellt centrum i Göteborg.

Omprövar gasbeslut?

Volvo har kritiserats av bland andra näringsminister Maud Olofsson för beslutet att överge gasdriften och från Gröna bilister för att inte sänka koldioxidutsläppen i den takt som man tidigare utfäst sig att göra.

- Vår uppgift är att tillverka bilar som tillfredsställer kundernas efterfrågan, säger Arp och konstaterar att försäljningen av gasdrivna bilar i Sverige har varit marginell för Volvos del.

Han tillägger att det ytterst handlar om att efterfrågan måste vara bredare i flera geografisk spridda länder, men att han är beredd att ompröva beslutet om efterfrågan skulle öka.

När det gäller koldioxidutsläppen hävdar han att man borde ta hänsyn till förhållandena i de segment där Volvo befinner sig.

Optimist om 2007

Volvo tappade 16 000 bilar i sin försäljning under 2006, men inför fortsättningen av 2007 är Arp optimistisk.

Det hänger ihop med att nya S 80 börjar säljas i USA, att det redan har kommit order på 20 000 bilar av nya C 30-modellen och att storsäljaren V 70 kommer i en ny version under våren inklusive den mera terrängbetonade XC 70.

Totalt sett säljs elva procent av företagets bilar i Sverige och resterande 89 procent utomlands.

Det kan tyckas avlägset för kunderna att vänta två år på nya XC 60, men Arp säger att den tiden behövs bland annat för att introducera ett nytt och modernare designspråk

Benny Öinert/TT