Här är alla elever lärlingar

Lärlingsmetoden gav gymnasiet prestigefyllt pris

NYHETER

”Learning by doing” lyder ledorden som Göteborgs Praktiska Gymnasium följer. En framgångsrik metod som innebär att uppemot hälften av utbildningstiden är förlagd ute på arbetsplatser.

”Eleverna får använda sina kunskaper på praktiken” säger Annica Borssén, biträdande rektor på Göteborgs Praktiska Gymnasium.
Foto: OSCAR MAGNUSSON/BILDBYRÅN
”Eleverna får använda sina kunskaper på praktiken” säger Annica Borssén, biträdande rektor på Göteborgs Praktiska Gymnasium.

På Göteborgs Praktiska Gymnasium i Stampen är sällan alla 150 elever på plats samtidigt. Arbete snarare än skolk är orsaken. Många är ute på praktik flera dagar i veckan.

– Där får de använda sig av sina kunskaper. De får en roll och lär sig tidigt jargongen av att ha ett arbete, säger biträdande rektor Annica Borssén.

Lärlingsmetoden, som bygger på 40 procent praktik, 40 procent teori och 20 procent praktisk övning på skolan, har sedan starten 1999 fungerat bra. Som kvitto på det blev skolan i fjol utnämnd till Modellskola och fick 200 000 kronor från myndigheten för skolutveckling.

– Många skolor vill veta våra hemligheter, säger Annica Borssén men menar att det hela egentligen är lätt.

– Man flyttar ut utbildningen till företagen.

En förutsättning är dock att handledningen fungerar. Där läggs extra krut från skolledningens sida.

– Handledarna måste förstå vikten av det pedagogiska. Första året kräver eleverna mer engagemang. I tvåan och trean har de vuxit till att bli extra resurser, säger Annica Borssén.

Minst en gång varannan vecka är en lärare på plats och checkar av.

– Jag åker ut och kollar hur det går och ställer frågor som de ska ta ställning till. Det är kul att se hur de utvecklas, säger måleriläraren Roger Berndtsson.

Linda Asmar (.se)