Över hälften misslyckas med teoriprovet

Nu vill Vägverket se en prishöjning

NYHETER

Allt fler körkortselever slarvar med teoridelen.

Förra året underkändes mer än varannat prov, enligt Vägverket.

– Det är inte bra, det tar av våra resurser säger Karl-Erik Andersson vid Vägverket i Borlänge till aftonbladet.se.

Foto: Illustration: CLIPART/ANDERS THORESSON

Vet du vad som händer om du lastar din husvagn så att kultrycket blir för lågt? Och hur ska du göra om du råkar ut för vattenplaning? Det är frågor som skulle kunna dyka upp i ett teoriprov för körkort och som allt fler inte vet svaren på.

Under förra året godkändes bara 47 procent av alla kunskapsprov för personbil, skriver Svenska Dagbladet. 127 000 underkändes. För sex år sedan godkändes över 70 procent av alla prov.

”Åt fel håll”

– Det går åt fel håll. Många utbildar sig inte utan går och gör provet tills de har lärt sig det, säger Karl-Erik Andersson, biträdande chef för förarenheten på Vägverket i Borlänge till aftonbladet.se.

Enligt Karl-Erik Andersson är det en mindre grupp som drar ner statistiken genom att misslyckas flera gånger.

– 65 till 70 procent godkänns första gången.

Sämst är de som tar körkort i egen regi, privatisterna.

– De går inte och lär sig teori. De kanske köper en cd-romskiva och övar och tror det är våra frågor. Men det är det inte.

Vad får det här för konsekvenser?

– Det här tar från våra resurser och det blir onödigt långa köer för att få göra ett prov.

Priset kan höjas

En förklaring till att fler och fler chansar på teoridelen är priset. Det kostar bara 180 kronor att skriva provet. Vägverket vill nu se en höjning.

– Vi har lämnat ett avgiftsförslag som regeringen ska fatta beslut om 2007. Går det igenom handlar det om en höjning med några tior, säger Karl-Erik Andersson.

Vad betyder de här siffrorna för trafiksäkerheten?

– Det ska inte påverka säkerheten, man ska ju över en viss ribba innan man blir godkänd. Men teoridelen är en viktig del av utbildningen. Det går inte bara att plugga utan man måste också reflektera över och diskutera konsekvenser i trafiken. Unga förare är ju de som står för en stor del av olyckorna.

Johanna Melén