Aftonbladets webb-tv – större än YouTube och TV4

”Nu har våra läsare blivit tittare också”

NYHETER

Aftonblades webb-tv är en stor succé med fler tittare än både TV4 och You Tube i Sverige.

– Nu har våra läsare blivit tittare också, det är jättespännande, säger aftonbladet.se:s redaktionschef Sigge Ennart.

En vanlig decemberdag tittade 120 000 svenskar i åldrarna 15-74 år på tv via internet.

En mycket stor andel av dem valde att ta del av utbudet på aftonbladet.se, som hade fler tittare än både TV4 och You Tube. Bara SVT hade fler webb-tv tittare, visar statistik från analysföretaget Mediavision.

– Människor har lärt sig att vi inte bara är ett skrivande medium, utan att vi kan förmedla känslor och engagemang genom rörliga bilder också, säger Sigge Ennart.

5,2 miljoner visningar

En anledning till succén bakom aftonbladet.se:s webb-tv tror Sigge Ennart är att sajtens läsare är med och formar utbudet.

I december lanserades till exempel Klipptoppen där antalet visningar var 5,2 miljoner - under 25 dagar.

– Framtiden är väldigt mycket rörlig, och väldigt mycket innehåll skapat av läsarna. Vid en stor nyhetshändelse idag dröjer det bara några minuter innan vi har flera video-klipp som människor skickar in till vårt tipsnummer 71 000.

Kan titta när man själv vill

Det senaste kvartalet tittade 1,2 miljoner svenskar på något tv-program via internet.

– Vi gör förbaskat bra tv. Vårt produktionbolag gör minst lika bra nyhetsprogram som vilket tv-bolag som helst, men till skillnad från vanlig tv kan man titta när man själv har tid, och slipper sitta och vänta på Rapport, säger Sigge Ennart.

Webb-tv

Karin Thurfjell