Aftonbladet – störst av alla

Når 2 873 000 människor varje dag

NYHETER

I dag säger det Klick! överallt på Aftonbladet.

Aldrig förr har så många läst, sett och hört det som produceras i mediehuset vid Globen i Stockholm.

Aftonbladets journalistik når fler än fyra av tio svenskar – varje dag.

Orvestos räckviddssiffror för hösten 2006 offentliggörs i dag. De visar att Aftonbladet varje dag når 2?873?000 läsare. Ingen annan tidningsredaktion i Sverige är i närheten av liknande siffror.

– Det är grymt bra, en jättesuccé, säger Mediahusets vd Carl Gyllfors.

Lycklig chefredaktör

Och Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin är lika lycklig:

– Det är fantastiska siffror. Vi har försökt göra vårt innehåll tillgängligt i så många kanaler som möjligt för vi vill att folk som tycker om Aftonbladet ska kunna ta del av oss på olika sätt. Det här visar att läsarna uppskattar det vi gör.

I dag kan man, i storstäderna, läsa Punkt SE på väg till jobbet, logga in på aftonbladet.se under dagen och läsa kvällstidningen på väg hem för att få fördjupning och bredd.

– Och på kvällen får man nyheter och underhållning via vår tv-kanal, TV 7, säger Anders Gerdin.

Enligt Orvesto når kvällstidningen, nättidningen och nya gratistidningen Punkt SE som Aftonbladet ger ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, varje dag nästan tre miljoner människor, 41 procent av svenskarna.

Gapet ökar

För kvällstidningen ökar gapet till konkurrenten Expressen med 15 000 läsare på vardagar och 7 000 på söndagar.

– Det innebär att vi fortsätter ta marknadsandelar, säger vd Carl Gyllfors.

Aftonbladet.se är den största enskilda produkten i hela Orvestos undersökning med 1 734 000 unika läsare varje dag.

Gratistidningen Punkt SE – vars första nummer kom ut i höstas, mitt i mätperioden – har redan närmare 400 000 dagliga läsare.

– Det är ett fantastiskt resultat, säger Carl Gyllfors.

Ny succé för Klick!

Orvesto har också mätt framgången för betalda tidskrifter. Där kvalar Aftonbladets bilagor Mat & Vin och Klick! båda in på topp tre, över tidningar som ökar mest i antal läsare. Klick! ökar med hela 33,9 procent, från 439 000 till 588 000 läsare.

– Klick!-redaktionen ska än en gång ha en jätteeloge för sitt arbete att från en så hög nivå kunna locka ännu fler läsare, säger chefredaktör Anders Gerdin.

Petter Ovander