Utvandrarna från Bosnien och Iran

I nya ”Utvandrarna” har 1800-talets amerikaresenärer blivit 2000-talets invandrare. På lördag går alla intäkter från föreställningen på Pusterviksteatern till nätverket ”Ingen människa är illegal”.
I nya ”Utvandrarna” har 1800-talets amerikaresenärer blivit 2000-talets invandrare. På lördag går alla intäkter från föreställningen på Pusterviksteatern till nätverket ”Ingen människa är illegal”.
NYHETER

Farnaz Arbabis ”Utvandrarna” är ett ovanligt väl mottaget gäng invandrare. I helgen spelas den hyllade pjäsen på Pustervik.

Under hösten har ”Utvandrarna” spelats i Småland och Blekinge – ”Mobergland” som Farnaz Arbabi kallar det.

– Många där har ju också utvandrare i släkten. Responsen var enorm, det var utsålt i princip varje kväll, berättar hon.

Lagom till turnépremiären i Göteborg fick hon ta emot ”Svenska teaterkritikers teaterpris”. Hon ”ritar om vårt teaterlandskap” sa juryn.

I hennes ”Utvandrarna” kommer Karl Oskar och Kristina från Bosnien, Daniel och Ulrika från Iran och Arvid och Robert från Ryssland.

Likheter och olikheter

– Om man kan sin Moberg, om man vet vad han stod för och ville med sitt författarskap tror jag att man välkomnar den här idén, säger Farnaz Arbabi.

När hon själv läste Vilhelm Mobergs romansvit tyckte hon det var solklart. Mobergs utvandrare och dagens invandrare har mycket gemensamt.

– De lämnar sina länder av samma skäl. Religionsofrihet, förtryck och framförallt fattigdom och nöd driver dem att göra en livsfarlig resa, säger hon.

Samtidigt handlar pjäsen om de stora skillnaderna.

– Kristina och Karl Oskar kunde bygga sig en framtid i det nya landet medan invandrare som kommer till Sverige hindras på alla sätt. Vi bygger upp gränser och murar och låter dem gå igenom en lång asylprocess, säger hon.

Franaz Arbabi

Läs mer om pjäsen

Louise Jacobson (.se)