Dyrare för alla – bättre för några

LO:s nya försäkringsförslag

NYHETER

LO diskuterar en extra inkomstförsäkring för sina två miljoner medlemmar.

– Regeringen förstör a-kassan, då måste vi fundera på vägar att skydda den, säger Pappers ordförande Jan-Henrik Sandberg.

”Vi skulle inte ha nytta av den” Sjuktransportörerna Janne Gustafsson och kollegan Mikael Peterson vill inte att LO inför en inkomstförsäkring för arbetslöshet. ”Vi skulle inte ha någon nytta av den, vi tjänar för lite”, säger Janne Gustafsson. Foto: SVEN-OLOF ENGLUND
”Vi skulle inte ha nytta av den” Sjuktransportörerna Janne Gustafsson och kollegan Mikael Peterson vill inte att LO inför en inkomstförsäkring för arbetslöshet. ”Vi skulle inte ha någon nytta av den, vi tjänar för lite”, säger Janne Gustafsson. Foto: SVEN-OLOF ENGLUND

Inkomstförsäkringar, som ger ett extra ekonomiskt skydd vid arbetslöshet, har hittills varit reserverade för akademiker och tjänstemän.

LO-förbunden har hållit fast vid principen att inkomsttaket i a-kassan bör höjas så att fler får ut 80 procent av lönen om de blir arbetslösa.

Men den heliga kon kan nu vara på väg att slaktas.

LO har nämligen börjat utreda hur en inkomstförsäkring för de två miljoner medlemmarna skulle kunna se ut.

Fler slår i taket

Frågan har blivit aktuell genom den borgerliga regeringens förändringar av a-kassan. Vid årsskiftet sänktes inkomsttaket (den övre lönegränsen för att få ut 80 procent av lönen vid arbetslöshet) från 20 075 till 18 700 kronor per månad.

– Nu är det ännu fler av våra medlemmar som slår i taket, säger LO:s tredje vice ordförande Leif Håkansson.

Frågan om inkomstförsäkringen riskerar dock att dela LO. Många lågavlönade inom till exempel vård och omsorg når inte upp till inkomsttaket och kommer därför inte att kunna dra nytta av inkomstförsäkringen.

Lågavlönade tvingas betala

Men om försäkringen ska omfatta alla medlemmar, vilket Leif Håkansson vill, tvingas även lågavlönade vara med och be- tala.

Sjuktransportörerna Janne Gustafsson och Mikael Peterson, båda medlemmar i Transports a-kassa, är kritiska:

– Det är inget för oss eftersom vi inte kommer upp i lönetaket, säger Mikael Peterson.

Irene Beertema