Födda i dag: nio nya sajter

Nio städer får lokala nyheter, annonser och bloggar

NU KÖR VI Här är delar av gänget som arbetar med aftonbladet.se:s lokala sajter. Från vänster: Emma Löfgren, Titti Jersler, Erik Thorsson, chefen Sofia Olsson Olsén, Erik Wiman, Karin Lindblom, Maria Soläng, Victor Melander, Frida Sjödin, Lena Karlsson och Daniel Kozlowski. Saknas på bilden gör sportreportrarna Marcus Leifby och Emil Karlsson. Runt om i Sverige finns också ett stort nätverk av fotografer och reportrar.
Foto: MAGNUS WENNMAN
NU KÖR VI Här är delar av gänget som arbetar med aftonbladet.se:s lokala sajter. Från vänster: Emma Löfgren, Titti Jersler, Erik Thorsson, chefen Sofia Olsson Olsén, Erik Wiman, Karin Lindblom, Maria Soläng, Victor Melander, Frida Sjödin, Lena Karlsson och Daniel Kozlowski. Saknas på bilden gör sportreportrarna Marcus Leifby och Emil Karlsson. Runt om i Sverige finns också ett stort nätverk av fotografer och reportrar.
NYHETER

I dag öppnar Aftonbladet nio nya lokalsajter.

Ökat regionalt fokus ska locka läsare och annonsörer.

– Vi har mobiliserat hela mediehusets kraft, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör Aftonbladet Nya medier.

Det här är första gången Aftonbladets koncernbolag sätter gemensamt fokus. Det nya sajtupplägget gör att besökarna får direktkoll på lokala nyheter, vad som säljs på Blocket i närområdet och vilka bloggare som skriver de mest intressanta inläggen.

Sport och mingelbilder

– Det blir den naturliga mötesplatsen. Det finns allt från nyheter om hemmalaget till mingelbilder från de senaste festerna, säger Kalle Jungkvist.

Läsarnas interaktivitet står i centrum. Från Aftonbladets startsida kan man hålla koll på nyhetskommentarer på bloggar och ladda upp videofilmer och dejta.

– Aftonbladet är i dag den ledande sajten i i princip alla de här städer. Det förbättrar upplevelserna för läsarna ytterligare, säger Kalle Jungkvist.

Genom att länka ihop de olika sajterna får annonsörerna också en bättre plattform att nå sina potentiella kunder på orten. Anna Vegerfors är vd på Aftonbladet Nya medier:

”Blir starkare lokalt”

– Tidigare har vi varit ett riksmedium. Nu stärker vi vår position på de lokala marknaderna, säger hon.

Den lokala satsningen är en nödvändig del av Aftonbladets utveckling. Och med alla bolagen i ryggen hoppas man nu ha skapat ett mediatorg med stor genomslagskraft.

– Att vi arbetar tillsammans gör att vi definitivt tror att det finns stora marknadsandelar för oss att vinna.

Här hittar du dina lokala nyheter

Tobias Rydin