Flyg skrikfritt – för 1 695 kr

”Extra class” - flygbolagets nya tysta zon på planet

småbarnsrent I Fritidsresors nya Extra class behöver den som betalar för sig inte lyssna på tjat och skrik. För mellan 495 och 1 695 kronor får passageraren sitta i en barnfri zon.
Foto: KATRIN JAKOBSEN
småbarnsrent I Fritidsresors nya Extra class behöver den som betalar för sig inte lyssna på tjat och skrik. För mellan 495 och 1 695 kronor får passageraren sitta i en barnfri zon.
NYHETER

GÖTEBORG

Från restauranger till flyg.

Senast ut med barnfri zon är Fritidsresor som håller barnen borta för 1 695 kronor.

– Barn kopplas ihop med ohyra, säger folklivsforskare Jonas Engman.

Extra class heter Fritidsresors nya erbjudande till barntrötta vuxna. För mellan 495 och 1 695 kronor får resenären sitta i en barnfri zon.

– Vi vet att det är något man efterfrågar och vi gör det här på test nu på ett fåtal platser, säger Alexia Rahm, informatör på Fritidsresor.

I Göteborg har restaurang Skojarbacken sedan tidigare annonserat att de inte vill ha barnfamiljer.

”På barnens villkor”

– När man går på krogen med barn så går man på barnens villkor, inte på de vuxnas. Inga andra gäster eller personal är intresserad av att passa de här barnen. Vi vill ha barn med föräldrar som tar ansvar för sina barn, säger Pia Lindén, delägare.

Provocerande

Jonas Engman, folklivsforskare och etnolog på Stockholms universitet, säger:

– Barnfria zoner blir semantiskt något som liknar rökfria zoner eller hundfria. Barn kopplas semantiskt ihop med ohyra. Det är provocerande mot vårt sätt att hantera barn.

– Min gissning är att vi får de här influenserna från andra urbana medelklassmiljöer i västvärlden, säger Jonas Engman.

Tror inte på trend

Hyfsat köpstarka äldre, med lägenhet i stan och utflyttade barn och unga som ännu inte bildat familj kan vara de som betalar.

Jonas Engman tror att ett tabu håller på att brytas.

– Om någon hade frågat mig för tio år sedan att man skulle införa barnfria zoner, då skulle jag sagt nej, det tror jag inte på.

Men han vill ändå inte tala om en trend.

– Barnfamiljerna är ju en stor kundgrupp. Bara det talar emot att det här skulle sprida sig och bli något större. Och det är fortfarande så att barnen har en väldigt stark roll i vår kultur.

Karin Johansson