Chefen sparkad efter reklamflopp

Kampanj för tecknad tv-serie orsakade terrorskräck och bombjakt

1 av 3 | Foto: AP
Bostonpolisen tog "hotet" på största allvar. Huvudvägar stängdes, spårtrafik och flodtransporter ställdes in.
NYHETER

Atlanta

Chefen för Cartoon Network avgick på fredagen efter en misslyckad marknadsföringskampanj som orsakade terrorskräck och bombjakt i Boston i januari.

Blinkande elektroniska föremål hade placerats ut i tio amerikanska städer för att göra reklam för den tecknade tv-serie Aqua Teen Hunger Force. Men det var bara i Boston som det orsakade panik och flera larmsamtal till polisen.

Den tecknade serien är en surrealistisk historia om en talande milkshake, en pommes frites-gubbe och en köttbullsfigur.

I ett internt meddelande till personalen på Cartoon Network sade chefen Jim Samples att han ångrade det som hänt.

"Det är min förhoppning att mitt beslut tillåter oss att lägga detta kapitel bakom oss och komma tillbaka till vårt uppdrag att leverera oöverträffad animerad underhållning i original för konsumenter i alla åldrar", skrev Samples.

Tvingad avgå

Han tillade att han kände sig tvingad att avgå omedelbart med tanke på allvaret i det som skett under hans ledning. Någon efterträdare har inte utsetts.

Cartoon Network ingår i Turner Broadcasting som i sin tur är en del av mediejätten Turner Warner.

I måndags gick Turner Broadcasting och det marknadsföringsbolag som utformat kampanjen med på att ersätta staden Boston med två miljoner dollar för polisens katastrofutryckning. Bostonpolisen tog "hotet" på största allvar. Huvudvägar stängdes, spårtrafik och flodtransporter ställdes in.

De två unga män, 27 och 28 år gamla, som placerade ut den blinkande reklamen greps för förargelseväckande beteende men är nu fria mot borgen. Bägge har förklarat sig oskyldiga.

Den blinkande elektroniken bestod av 38 skyltar som hade suttit uppe i två eller tre veckor innan larmsamtalen började komma in till polisen.

Läs också:

TT-AP