För tjock för att gå till sjöss

BMI-gränser kan stoppa sjömän från att jobba

NYHETER

Överviktig och sjöman?

Då kan du vara en säkerhetsrisk. Nu kan ditt BMI avgöra om du får ha kvar din tjänst.

– Det är lite drastiskt, säger Jens Ole Hansen, klubbordförande för SEKO Sjöfolk på Stena Line i Göteborg.

MÅSTE HÅLLA SIG FLYTANDE Stena Lines besättning får inte bli för tjock. Nu funderar man på att införa BMI-gränser för sjömän.
Foto: Kai Rehn
MÅSTE HÅLLA SIG FLYTANDE Stena Lines besättning får inte bli för tjock. Nu funderar man på att införa BMI-gränser för sjömän.

I Norge och Danmark finns det redan BMI-gränser (body mass index) för sjömännen.

I Norge får besättningen inte ha ett BMI som överstiger 35. För en person som är 180 centimeter lång innebär det en maxvikt på 112 kilo. I Danmark är BMI-gränsen 40 vilket ger en maxvikt på 129 kilo vid 180 centimeters längd.

– Är du alldeles för överviktig är risken att du inte klarar dina uppgifter. Övervikt och säkerhet hänger ihop, säger Yvonne Ericson vid Stena Line till tidningen Arbetarskydd.

Klubbordföranden Jens Ole Hansen håller med i sak, men är skeptisk till BMI-gränser.

– Du ska ju inte ha mycket övervikt om du ska gå efter det, det är ett trubbigt verktyg. Sen är det inte bara till sjöss det finns övervikt, man kan dra samma parallell över hela arbetsmarknaden, säger han till aftonbladet.se.

Jens Ole Hansen tycker att man i stället för att bara dra gränser, ska förebygga övervikt och hjälpa drabbade att komma tillrätta med problemet.

– Som sjöman lever man gott, det finns gamla sjömän som är tjocka. Men människor blir tjocka, det är ingen nyhet. Var går gränsen? Det finns inga supermänniskor, säger han.

För många extrakilon anses försvåra arbetet vid en nödsituation när det gäller att agera snabbt, kunna springa i branta lejdare eller åla över golvet.

– Ja, men man kan inte bara säga "nu lille gubbe är du för tjock". Jag håller med i sak, men det är lite drastiskt.

Emma Löfgren