47 dagars väntan på att få köra upp

Elever tvingas boka extra körlektioner för att hålla sig uppdaterade

Karin Svärdkrona, 28, har övningskört sedan slutet av september. I dag ska hon boka sin uppkörningstid.
Foto: Jörgen Appelgren
Karin Svärdkrona, 28, har övningskört sedan slutet av september. I dag ska hon boka sin uppkörningstid.
NYHETER

Kön för en uppkörningstid i Stockholm är rekordlång.

Väntetiden är drygt 40 dagar.

– Det är katastrofalt, säger trafiklärare Kjell Grönberg.

Väntetiderna i februari brukar ligga runt 20 dagar i Stockholm. I år tvingas man vänta dubbelt så lång tid för att få uppkörning.

– Orsaken är att vi har haft totalt produktionsstopp i några veckor, säger Lars Lundin, avdelningschef på förarenheten Stockholm–Gotland till Punkt SE.

En stor omorganisation och flytt av kontor ligger bakom den dubbla väntetiden.

– Det har tagit mycket tid och resurser.

Trafiklärare Kjell Grönberg på Dalens trafikskola i Enskede är kritisk till att kön har blivit så lång. Väntetiderna leder till att elever förlorar pengar.

– När eleverna är klara får de vänta över en månad och då tvingas de boka extratider för att hålla sig uppdaterade till uppkörningen. Här kompenserar vi för det genom att boka uppkörningstider innan eleverna är riktigt klara, vilket egentligen inte är så bra, säger Kjell Grönberg.

Ingen extra personal

Trots att trafikinspektörerna, enligt Lars Lundin, har varit upptagna med flytten har ingen extra personal tagits in för att minska risken för långa köer.

– Trafikinspektörer har en väldigt unik kompetens. Vore det så enkelt att vi kunde ta in extra personal skulle det här problemet inte ha uppstått, men vi kan inte det, säger Lundin.

Målsättningen för Vägverket är en väntetid under 21 dagar. När väntetiderna kommer att vara tillbaka i normalläge är Lundin osäker på.

– Det är jättesvårt att säga exakt. Vi kommer att börja jobba övertid nu för att få ner kötiden. Jag tror att det kan vara normalt inom tre–fyra veckor.

4 ställen att köra upp på

Kristina Falk (.se)