Reklam till barn göms i nätspel

”Den som proppar i sig mest godis på kortast tid vinner”

1 av 3
I Karamellkungens Madagaskar-spel ska man samla så mycket godis som möjligt. Högst poäng ger skumsvampar och godisnappar.
NYHETER

Via internet sprider företagen dolda reklambudskap till svenska barn.

Det visar en studie som kartlagt livsmedelsreklam riktad till barn, skriver DN.

De svenska barnen blir alltmer överviktiga. Våra matvanor har förändrats och barnen har i dag större makt över familjens konsumtionsvanor än tidigare.

Den svenska radio- och tv-lagen säger att reklam inte får vara riktad till barn under tolv år. Direktreklam får heller inte skickas till barn, men trots det kringgår företagen lagstiftningen på olika sätt.

Men den mest oroväckande barnreklamen finns på nätet, menar Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter, som ligger bakom rapporten ”Söt reklam och feta ungar”.

– Det är en kamouflerad reklam som riktar sig målmedvetet till en ganska försvarslös grupp, säger Jan Bertoft till Dagens Nyheter.

Spel och tävlingar

Med hjälp av spel, tävlingar och olika typer av programvara på företagens hemsidor och olika chattsidor på nätet, nöts diverse varumärken in.

Enligt medieforskaren Helena Sandberg, som gjort den vetenskapliga analysen i rapporten, är den totala mängden med budskap som barnen utsätts för oroväckande.

– De uppmanas att tipsa kompisar om erbjudanden och spel och därmed sprida reklamen vidare, säger hon till DN.

Samlar skumsvampar

Enligt svensk lag får reklam för en viss vara aldrig uppmuntra till överdriven konsumtion, men enligt Helena Sandberg är vissa av internetspelen baserade på just det.

– Det kan handla om att man ska äta så mycket som möjligt. Den som proppar i sig mest godis på kortast tid vinner.

Karamellkungens ”Madagaskar-spel” är just ett sådant spel. Man samlar skumsvampar, lakritsrullar och geléhjärtan och på det viset får man poäng.

Blev anmälda

Karamellkungens VD Morgan Christoffersson anser inte att spelet på hemsidan är någon dold reklam riktad till barn.

– Vår hemsida riktar sig i första hand till vuxna besökare och spelen är till för att roa våra besökare. Men vi blev faktiskt anmälda av Sveriges konsumentråd till konsumentombudsmannen. Eftersom de riktlinjer som finns är så otydliga valde dock konsumentombudsmannen att lägga ned fallet, säger han till aftonbladet.se.

Hur ser ni på frågan om godis och den ökande övervikten bland barn?

– Vi tror på välbefinnande. Man ska röra på sig och då får man också äta godis ibland. Godis kan inte ersätta en måltid utan är ett njutningsmedel.

Andra företag som säljer livsmedelsprodukter riktade till barn och har spel på sina hemsidor är bland annat Danonino och Magic Kinder.

Läs mer:

Susanna Vidlund