Mutkatalogen visar chefernas "presenter"

1 av 6
1 000 poäng räcker till en grill eller ett knivset.
NYHETER

När 15 000 poäng var intjänade kunde en chef på Systembolaget plocka ut en EU-vespa.

Den välrenommerade leverantören hade sin egen varukatalog. Där fick chefen välja produkt - leverantören betalade.

- Det tog en månad, sedan hade jag fixat en vespa till min grabb, säger en butikschef.

Den 16-sidiga varukatalogen är påkostad och i färg. Ingenstans finns uppgifter om utgivare eller vilket företag som ligger bakom den. Det är en mutkatalog i största hemlighet riktad till Systembolagets butikschefer.

En poäng = en krona

- Varje poäng är värd en krona. Ju fler poäng jag plockade in från en försäljningslista på öl, vin och sprit, desto bättre grejer kunde jag hämta ut, säger Aftonbladets uppgiftslämnare.

Katalogen inleds försiktigt med 200 poäng - det ger ett set frotté, ett badlakan med tre handdukar, eller champagne- och vinglas.

Sedan går det vidare, sida för sida:

250 poäng ger bestick, 350 ger dvd-filmer och 500 ger en klockradio, en morgonrock eller en Sony playstation.

En butikschef som samlat ihop mellan 1 000 och 4 500 poäng kan hämta ut en grill, i varierande kvalitet beroende på antal poäng. Mobiltelefoner kräver mellan 1 300 och 3 400 poäng. Armbandsur mellan 1 400-12 500.

För 1 500 poäng kan man få antingen en cd-brännare, lyxiga kastruller, mini-bergsprängare eller kamera.

2 750 poäng för dvd-spelare, 4 500 digitalkamera, 4 800 för en hemma-bio, 5 500-11 500 för en tv, 12 500 för en digital videokamera och 15 000 poäng för en EU-vespa. För att få en digital minikamera med dv-teknik krävs 19 500 poäng.

För en driven butikschef i en större butik var det inga större problem att få ihop många tusen poäng. Så här gick det till:

En ölleverantör förväntar sig att den aktuella butiken ska sälja 250 backar öl på tre månader. Ytterligare 1 000 sålda backar ger tre poäng per back. Sammanlagt 3 000 poäng. Det räcker för en dvd-spelare.

En ginförsäljare räknar med att butiken på tre månader säljer 100 lådor gin och butikschefen får då 300 poäng, tre per låda. Men butiken säljer 2 500 lådor - och chefen får 7 500 poäng. Det räcker till en espressomaskin och en videokamera.

30 000 poäng/månad

- På en månad kan jag plocka in mellan 25 000 och 30 000 poäng från bara en leverantör, säger en chef till Aftonbladet.

Den aktuella butiken - med något över 20 anställda - har minst tio öl-, vin- och spritleverantörer.

- Det kan ge mig 250 000 poäng. 250 000 kronor svart. På ett år.

Lennart Håård, Petter Ovander