Molle kvarglömd i hiss på Arlanda

Personalen missade att lasta hunden på planet till Spanien

1 av 3 | Foto: PRIVAT
MISS MED MOLLE Husse och matte flög till solen i Spanien - labradoren Molle var inlåst i en hiss på Arlanda.
NYHETER

Labradoren Molle skulle flyga till Spanien med husse.

Men personalen glömde att lasta ombord Molle. Han blev kvarglömd i en hiss på Arlanda.

Molle satt avskedspussad och resklar i sin bur i lördags morse när han och husse Birger Lundström skulle flyga till Malaga.

En anställd lyfte in honom i transporthissen för vidarebeford-ran till planet som skulle avgå halv sju på morgonen.

Därefter checkade Birger Lundström in.

Svarade ja alla gångerna

Han hade sin plats vid vingen på planet och hade därför full uppsyn över allt bagage som kom in. Han såg en hund i bur lastas in - men det var inte Molle.

- Min man blev orolig och frågade personalen tre gånger om hans labrador var med. Svaret blev ja alla gånger, berättar Birger Lundströms sambo Monica Almqvist.

Birger trodde därför att Molle lastats in genom ett annat intag. Planet lyfte och hade varit i luften i 45 minuter när Birgers namn ropades ut i högtalarna.

- En beklämd anställd berättade för Birger att Molle inte var med i lasten. Min man blev bestört, säger Monica Almqvist.

Han blev också erbjuden att få Molle flugen till Köpenhamn och sedan omlastad till Malaga samma kväll. Men det var inget alternativ.

- Vi visste ju inte hur länge Molle suttit instängd, och det kändes osäkert att släppa i väg honom.

Efter samtal till Sterling och SAS visade det sig att Molle glömts kvar i hissen på Arlanda. I 1 timme och 45 minuter hade han suttit instängd medan planet han skulle flugit med lyfte utan honom.

I stället hämtades Molle av en vän till Birger och där har han bott fram till nu.

- I dag bilas Molle till Arlanda och sätts på planet till Malaga. Vi kommer att vänta med en riktigt god köttbit, säger Monica Alm-

qvist, som tycker att händelsen är ofattbar.

"Den mänskliga faktorn"

- Det är ju levande varelser det handlar om.

De som ansvarade för marktjänsten på den aktuella flighten var Scandinavia Ground Services. Mimmi Hildebrand som är informationschef säger att det är första gången något sådant här inträffar.

- Vi får skylla på den mänskliga faktorn i det här fallet.

Anna Lindström