Terrorns nya mål: passagerarflygplan

Så sköts planet ned utanför Bagdad

NYHETER

Möt terrorns nya ansikte.

Lättrörliga maskerade män med ett granatgevär på axeln.

Sekunder senare träffas ett flygplan.

Hur lång tid tar det innan terrorister lyckas skjuta ner ett passagerarplan?

För varje försök kommer de närmare.

Terroristerna misslyckades i Mombasa i Kenya förra året därför att de inte hanterade utrustningen korrekt.

Männen på bilderna här intill träffade sitt mål, ett fraktplan från DHL, men planet lyckades nödlanda.

Händelsen den 22 november utanför Bagdad fick förvånansvärt lite publicitet. Trots allt var det första gången som terrorister träffat ett civilt trafikflyg i luften. I stället för några hundra paket kunde det ha varit lika många passagerare.

Verklig risk

11 september 2001, då flygplan förvandlades till bomber, förlamade flygresandet i månader. Det har fortfarande inte återhämtat sig helt.

Det är lätt att föreställa sig den fasa och panik som på nytt skulle drabba världen om terrorister lyckades skjuta ner ett civilt flygplan med flera hundra passagerare.

Ändå är det en högst verklig risk i dag. Större än risken för flygkapning, menar experter.

Ryska granatgevär av typen Sam-7 och liknande finns i överflöd på den svarta vapenmarknaden. Kostnad: 35 000-40 000 kronor. Inga jättesummor för terrorgrupper som omsätter miljontals kronor.

Lätta att gömma

Vapnen är lätta att gömma. En attack tar bara några minuter att genomföra.

Ett antal incidenter har redan inträffat.

Saudisk polis hittade i augusti robotar utanför flygplatsen i Jeddah som kunde ha använts för att skjuta ner civilflyg.

Terrorister med trolig anknytning till al-Qaida avlossade i november förra året två robotar mot ett El Al-plan när det lyfte från flygplatsen i Mombasa i Kenya med destination Israel. Robotarna missade med en hårsmån.

Tar hotet på allvar

FBI grep i augusti den brittiske medborgaren Hemant Lakhani sedan han försökt sälja granatgevär till vad han trodde var en medlem av al-Qaida.

De senaste veckorna har irakiska motståndsgrupper skjutit ner amerikanska helikoptrar med granatgevär vid minst två tillfällen.

Världens flygbolag tar detta nya hot på största allvar. Israeliska bolaget El Al påstås redan har försett sina plan med anti-robotförsvar. I USA arbetar man med ett förslag som skulle göra skydd obligatoriska.

Vill upprepa triumfen

- Det blir i så fall en enorm investering för flygbolagen, säger flygexperten Bo Sehlberg, chefredaktör för Flygrevyn.

Frågan är vem som ska betala. För flygpassagerare är den intressanta frågan givetvis hur säkert det i fortsättningen blir att flyga.

Islamska fundamentalister såg vilken enorm

effekt terrordådet mot World Trade Center fick.

De lär göra allt för att försöka skjuta ner civila flygplan och upprepa triumfen.

Wolfgang Hansson