...men i Högsta domstolen tog hon hem segern mot Berner

NYHETER

MALMÖ

Gudrun Schyman vann porrstriden mot Expressen.

Högsta Domstolen dömer tidningen och dess dåvarande chefredaktör Joachim Berner för förtal.

- Jag är mycket glad över att HD slutligen slår fast att Expressen gjorde fel, säger hon.

November för två år sedan. Överallt syns Expressens löpsedlar med texten "GUDRUN SCHYMAN spelar in EROTISK FILM med sin exman: "Man ska bli kåt".

Men det var inte sant. Och efter två års juridisk strid har den forne vänsterledaren Gudrun Schyman fått rätt mot Expressen.

Det är enligt HD ett solklart fall av förtal:

"Löpsedeln får anses innefatta en uppgift om att den film som Gudrun Schyman skulle medverka i var en pornografisk film."

HD slår fast hovrättens dom på 60 000 kronor i böter för förtal för Joachim Berner, men sänker samtidigt skadeståndet till Gudrun Schyman från 100 000 till 50 000 kronor.

"Har en skatteskuld"

- Skadeståndets storlek är inte den viktigaste frågan även om det har betydelse för mig som privatperson. Jag har som du vet en skatteskuld att betala, säger Schyman.

- Det är däremot principiellt viktigt att HD slår fast att man inte får vara så manipulativ och spekulativ på löpsedlarna. Tidningarna måste hålla sig till sanningen.

De två årens processande har varit jobbiga för Gudrun Schyman.

- Det har varit psykiskt påfrestande och ett ekonomiskt risktagande eftersom jag inte visste om jag skulle vinna.

Har inte skadats

Hon tror dock inte att påståendena om inspelning av pornografisk film skadat henne som person.

- I början var det en del ledare och krönikor med innebörden att den där Gudrun Schyman kan man vänta sig vad som helst av. Men det kan inte ha undgått någon som följer med vad som händer om uppgifterna inte var sanna.

Men domarna i HD var inte eniga i sitt beslut. Två av fem ville att Gudrun Schyman skulle få 100 000 kronor i skadestånd.

Aftonbladet sökte i går Joachim Berner, men han ville inte kommentera domen. Hans advokat Ulf Isaksson var dock nöjd med att två rubriker inne i tidningen friats, samt att skadeståndet sänkts.

Per-Ola Ohlsson