Trond Sefastsson avstängd

Anklagas för att ha krävt pengar av brottslingar för att göra tv-program

NYHETER

En av Sveriges mest kända journalister har stängts av med omedelbar verkan.

Kalla faktas Trond Sefastsson har tagit emot 400.000 kronor av släktingar till en dömd narkotikabrottsling.

Nu anklagas han för att ha tagit emot pengarna för att göra ett tv-program.

AVSTÄNGD Stjärnreportern Trond Sefastsson anklagas för att ha krävt pengar för att göra program. Nu har TV 4 inlett en utredning.
AVSTÄNGD Stjärnreportern Trond Sefastsson anklagas för att ha krävt pengar för att göra program. Nu har TV 4 inlett en utredning.Foto: LARS ROSENGREN

Sent på fredagskvällen bekräftade TV4 att man beslutat inleda en oberoende utredning.

Orsaken var uppgifter om att den grävande journalisten Trond Sefastsson fått betalt av släktingar till en dömd narkotikabrottsling för att göra programinslag för TV4:s "Kalla fakta".

Enligt uppgiftslämnaren har Sefastsson fått 400.000 kronor överlämnat i en plastkasse för att göra tv-inslag. TV4 erbjöds tidigare i veckan att köpa uppgifter om historien för att kunna mörklägga affären.

Uppgiftslämnaren krävde också att Sefastsson skulle sparkas och att den utpekade familjen skulle få ersättning.

Lever med livvakt

Enligt Sefastsson har han utsatts för hot i sex månader på grund av affären.

– Jag lever med livvaktsskydd idag, säger han.

Sefastsson förnekar inte att han tagit betalt av den utpekade familjen. Inte heller att pengarna låg i en plastkasse.

- Jag har tagit emot pengar på det sättet och det är inte otillåtet på något sätt, säger han till TV4.se.

Enligt Sefastsson har han "erbjudits 100.000 kronor plus omkostnader". Sammantaget handlar det om 320.000 kronor plus moms – totalt cirka 400.000 kronor.

- De personer som betalade ut de här pengarna har en familjemedlem som sitter på tio år för heroinsmuggling och en annan som också sitter för narkotika och det är deras sätt att betala ut pengar, säger han.

Enligt Sefastsson har pengarna gått raka vägen in på hans firmas konto, där de kommer att deklareras och skattas för helt enligt reglerna.

– Men det handlar om ett rent juristuppdrag som jag utfört för min firma. Självklart var det aldrig funnits någon tanke på att det skulle publiceras, säger Sefastsson.

Han nekar bestämt till anklagelsen atta han krävt pengar för att göra inslag om brottslingar.

Krismöte

TV4:s högsta ledning satt på fredagskvällen i krismöte.

Det slutade med att man beslutade stänga av Sefastsson med omedelbar verkan under utredningens gång och samtidigt offentliggöra historien.

- Självklart ser vi mycket allvarligt på det här, säger Göran Ellung, programdirektör för aktualitetsavdelningen på TV4.

– Bara misstanken att en av våra medarbetare skulle arbeta efter oetiska journalistiska metoder får oss att reagera. Men det är samtidigt mycket allvarligt att TV4 och en medarbetare utsätts för en så kraftig provokation som det innebär att betala pengar för mörkläggning.

Affären har skakat om TV4.

– Vi har samarbetat i 15 år. Jag är bedrövad över det som hänt, säger Ellung till TV4:s Nyheterna.

Erbjöds köpa sms som bevis

Enligt Trond Sefastsson själv har han vid sidan av sitt uppdrag också arbetat med juridisk rådgivning via sitt eget företag – utan att TV4 känt till det.

Det var i samband med ett sådant uppdrag han kom i kontakt med den nu utpekade narkotikadömde mannens familj 2005.

TV4 fick kännedom om historien i somras.

Då kontaktade en person för första gången kanalen och påstod att det fanns bevis för att Trond Sefastsson krävt pengar av brottslingar för att göra tv om dem.

I onsdags kontaktades TV4 igen. Då erbjöds man att köpa uppgifterna om de 400.000 kronorna – för ett mycket högt belopp. Vid ett möte presenterades både sms och bandinspelningar som påstods vara bevis för att Sefastsson velat ha pengarna för att göra tv-inslag om den dömde brottslingen.

Mannen som kom med uppgifterna krävde också att Sefastsson skulle sparkas och att brottslingens familj skulle få ersättning.

– Han uppgav att marknadsvärdet var mycket högt. Vi tycker oss vara utsatta för en väldigt kraftig provokation. Och det här är uppgifter som gjort att hotbilden mot Trond ökat, säger Göran Ellung.

FAKTA

2001 fick Sefastsson Stora journalistpriset efter ett reportage som friade livstidsdömde Yasser Askar.

1999 gav Sefastsson ut bilen "Offentlighetsprincipen i praktiken".

Han har också arbetat både på Journalisthögskolan JMK i Stockholm och Pressinstitutet, och hållit ett flertal kurser bland annat om offentlighetsprincipen.