– Avbeställ din telefonkatalog

Naturskyddare vill att vi ska rädda skogen

NYHETER

När slog du i en telefonkatalog senast?

Internet har tagit över sökandet efter nummer och adresser.

Ändå räknar Eniro med att trycka 5,5 miljoner kataloger nästa år.

”Avbeställ telefonkatalogen!”, den uppmaningen sprids nu via mejl och chattforum. Kritikerna anser att telefonkatalogens tid är förbi och att den höga upplagan är oförsvarbar ur miljösynpunkt.

”Ingen miljöbov”

– Det går inte att kräva hur mycket som helst av våra skogar, säger Mirjam Lööf, skogshandläggare på Naturskyddsföreningen.

Men på Eniro ser man inte på telefonkatalogen som någon miljöbov. Företaget är miljöcertifierat och papperet består till 30 procent av returpapper.

5,5 miljoner kataloger

– De övriga 70 procenten är gjorda på spillprodukter som toppar och grenar, säger Katarina Lind, produktchef på Eniro Gula sidorna.

Många har i alla fall hakat på uppropet och vänt sig till Eniro för att avbeställa nästa års telefonkatalog. Ändå räknar företaget med att distribuera 5,5 miljoner kataloger.

– De undersökningar som Orvesto gör visar att mer än varannan svensk använder katalogen minst en gång i månaden, säger Katarina Lind.

För att tillverka katalogerna går det åt 5 700 ton skogsspill. Det motsvarar 0,02 procent av den avverkade skogen i Sverige, enligt Eniro.

– Bara genom att titta i en telefonkatalog ser man att de inte är gjorda av fint papper, säger Katarina Lind.

FAKTA

Så tackar du nej

De som bor i villa eller radhus kan avbeställa sin telefonkatalog.

?Adressen är: http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning

?Fyll i formuläret och skicka in din avbeställning.

flerfamiljshus går det inte att avbeställa katalogen. Men Eniro skriver att de hämtar de kataloger som blir över och delar ut dem i andra områden för att undvika överproduktion. Upplagan är dessutom redan anpassad efter efterfrågan, säger de.

?Mirjam Lööf på Naturskyddsföreningen tycker att de som bor i lägenhet kan skicka in en avbeställning i alla fall för att visa företaget hur många som inte vill ha katalogen.