18 dagars mejl – spårlöst försvunna

30 000 e-postkonton drabbade av Telias haveri

NYHETER

När en av Telias sex e-postservrar kraschade 3 januari stoppades inte bara 1 800 000 mejl från att komma fram till sina mottagare.

Samtidigt försvann över två veckors mejl spårlöst för minst 30 000 av Telias e-postkonton.

– När servern kraschade gjorde den vår backup oläsbar från den 15 december klockan 15:00, säger Ola Kallemur på Telia till aftonbladet.se

Går inte att återskapa

En backup används för att återskapa förlorad information. Men när backupen också går sönder går inte informationen att återskapa. Det innebär att de Telia-kunder som enbart har webmejl och alltså inte använder någon form av e-postprogram, typ Outlook, har förlorat alla mejl mellan 15 december klockan 15:00 och 3 januari klockan 15:00. Breven är spårlöst försvunna.

Många fler kan ha drabbats

De som använder ett e-postprogram i sin dator, men som inte har loggat in på länge har också förlorat sina mejl. Har man till exempel varit bortrest och inte kollat sin mejl sedan 20 december har man förlorat alla mejl mellan 20 december och 3 januari.

– Vi har ingen aning om hur många mejl som kan ha försvunnit eftersom vi inte kan spåra dem nu när backupen är trasig, säger Ola Kallemur.

Värdecheck plåster på såren

Från den 3 januari klockan 15:00 och framåt kommer alla att få sina mejl återskapade och skickade till sig. Det rör sig om sammanlagt 1 800 000 mejl som fastnat på vägen.

De kunder som haft sina mejlkonton på den kraschade servern kommer att få en värdecheck på 200 kronor i någon av Telias butiker. Något avdrag på sin Internet-räkning kan kunderna inte få. Telia hänvisar till tekniska svårigheter med ett sådant system.

Telia ska nu starta en utredning för att se hur haveriet har kunnat inträffa och ta fram rutiner så det inte händer igen.