KF smider hemliga e-handelsplaner

NYHETER

Under stort hemlighetsmakeri förbereder detaljhandelsjätten KF en storskalig satsning på e-handel med dagligvaror.

Dotterbolaget Coop är redan i full gång med näthandel i flera städer.

Efter fiaskoartade försök kring millennieskiftet har de stora dagligvaruföretagen legat lågt med satsningar på handel via internet.

Men nu börjar det röra på sig ordentligt. I december tog Axfood över Prisextra-kedjan, inklusive dotterbolaget Netextra som länge varit den enda större e-handelsaktören inom dagligvaror.

Fast inom kort kan det bli Kooperativa Förbundet (KF), med omkring 700 Coop-butiker, som rycker åt sig ledartröjan i e-handelsloppet.

Vill inte prata

Nyligen rekryterade KF två personer från Netextra, varav en är förre vd:n Claes Hessel. Dessa leder nu ett projekt med inriktning på e-handel med dagligvaror. De närmare detaljerna är hemliga.

– Det brukar vi inte prata så mycket om, säger Pär Jansson, chef för KF:s detaljhandelsutveckling.

Magnus Frisk, informationschef på Coop, är bara aningen mer talför. Han säger att den lösning som KF skissar på inte ska kopplas till enskilda butiker utan är ”mer åt hållet med ett centralt lager”. Det vill säga den modell som Netextra har valt.

Jakt på ledartröjan

Enligt Pär Jansson är det inte fastställt när e-handelsprojektet ska vara slutfört.

– Vi kommer successivt att delge vad vi kommer fram till på olika sätt. Men vi ska väl försöka ha någon idé kring detta under det här året, säger han.

På frågan om hur viktigt det är att hinna före konkurrenterna med en utbyggd e-handelsmodell svarar han:

– Det är väl så i all affärsutveckling att den som leder loppet har möjlighet att ta flest poäng.

Marknaden mognar

Coop bedriver sedan ett par år tillbaka egna försök med e-handel på en handfull orter. Tidigare har dessa satsningar enbart riktat sig mot kommuner och företag. Men i höstas inledde två Coop-butiker, en i Västerås och en i Burlöv utanför Malmö, försök med näthandel för privatpersoner.

Satsningarna har inletts i liten skala.

– På sikt så kommer vi att marknadsföra det här mer och vi kommer att göra det på fler orter också, säger Magnus Frisk.

Han anser att förutsättningarna för e-handel med mat har förbättrats kraftigt de senaste åren genom svenskarnas ökade internetmognad. Pär Jansson på KF håller med:

– Jag är nog benägen att tro att näthandeln för dagligvaror om fem år kommer att vara en relativt stor verksamhet i Sverige.

Mats Rörbecker/TT