Telia: Vi vet inte vad som hände

1,8 miljoner mejl levererades aldrig

NYHETER

Ett presentkort på 200 kronor i Telias butiker blir kompensationen för kunderna som drabbades av server-kraschen.

Totalt var det cirka 1,8 miljoner mejl som inte levererades.

Men Telia vet fortfarande inte vad som hände.

– Eftersom vi inte vet vad som har hänt har vi inte heller kunnat vidta några åtgärder, säger Ola Kallemur, mediechef på Telia Sonera, till IDG.

Vad gör ni nu?

– Vi har dragit i gång en haverikommission som började arbeta under gårdagen. De går igenom den tekniska situationen och de rutiner och processer vi har. De ska utreda vad som hänt, vad som gick fel och vad vi kan göra för att det inte ska hända igen. Det som har hänt är helt oacceptabelt, säger han till aftonbladet.se.

Började på nyårsdagen

Det var en av bolagets sex centrala mejlservrar som kraschade. Problemet började redan på nyårsdagen och förvärrades under de följande dagarna – och i torsdags kraschade servern.

Felet drabbade en sjättedel av bolagets internetkunder och påverkade runt 300 000 e-postkonton.

– När servern havererade visade det sig att den korrumperade de filer som backupen bygger på, säger Ola Kallemur.

Innehavarna av 30 000 av de 300 000 berörda kontona kan helt hälsa adjö till alla sina mejl från den 15 december i fjol till den 3 januari. De hade nämligen bara webbåtkomst på meddelandena och där har alla mejl förstörts.

Beror på när

Kunder med en så kallad mejlklient får dock en nedladdad kopia av mejlen varje gång de öppnar sitt e-postprogram. Hur många mejl dessa kunder förlorat beror på när de senast använde programmet.

– Problemen började den 1 januari, så om du var inne den 2 januari är en dags mejl borta, om du var inne den 16 december är det många fler dagars mejl som är borta, säger Kallemur.

Presentkort i butiken

Telia kommer att kompensera de drabbade kunderna med ett presentkort på 200 kronor som gäller i Telias butiker. Hur många det rör sig är oklart eftersom samma kund kan ha flera e-postkonton.

Hur får man presentkortet?

– Vi kommer skicka ut ett mejl om det här till våra kunder och där kommer det klargöras hur man får presentkortet.

Vad gör man om man tycker att kompensationen inte räcker till?

– Då får de framföra det till oss. Den ersättning som vi ger är 200 kronor och är man inte nöjd med det så är det de vanliga kundingångarna som man får vända sig till för att framföra sina tankar.

Användarfel vanligast

Thomas Gilså som är säkerhetsredaktör på tidningen Techworld, använder själv webmail.

Hur säkert är webmail att använda, om man jämför med en så kallad mejlklient?

– Det beror på hur man definierar säkerhet. På vissa sätt är webmail säkrare än vanlig e-post men det är samtidigt osäkrare på andra sätt. I regel är dock tillgängligheten större. Jag har kört Yahoo sedan 1996 och kan nå min mejl oavsett var jag är i världen. Endast en gång har mejlen försvunnit för mig.

Hur vanligt är problemet att e-post försvinner på det sättet som skedde i Telias fall?

– Min erfarenhet är att de gånger som exempelvis kollegor har klagat över att deras mejl har försvunnit så är det i stort sett alltid den egna datorn som har kraschat. Ytterst sällan sker det att exempelvis Telias mejlserver kraschar och att e-posten då försvinner. Användarfel är däremot vanligt.

Hur ska man göra för att vara säker på att ens mejl inte försvinner?

– Skicka en kopia till dig själv på ett annat mejlkonto.

Vad rekommenderar du att man gör om man har ett extra viktigt mejl som man vill ha sparat?

– Ett USB-minne kan man också använda eller så kan man skriva ut mejlet.