Ingen kollade Telias mejlservrar

300 000 kunder drabbades av missen

NYHETER

Det var både ett tekniskt och ett administrativ fel som orsakade kraschen på Telia Soneras mejlserver i förra veckan.

När personen som övervakade mejlservrarna slutade den 14 december ersattes han aldrig.

Telia Sonera har gjort en snabbutredning av orsakerna till mejlkraschen i förra veckan då 300 000 kunder blev av med uppskattningsvis 1,9 miljoner mejl.

Huvudorsaken var att en dataserver kraschade, men det är i sig inte ovanligt och inte jätteallvarligt om det finns ett fungerande backup-system. Problemet för Telia Sonera, och framför allt deras kunder, var att det systemet inte fungerade.

Ingen övervakning

Strulet med den aktuella servern började redan den 15 december och förklaringen till att haveriet blev så allvarligt drygt två veckor senare är att den person som hade till uppgift att kontrollera dataloggarna slutade på sitt jobb den 14 december utan att ersättas. Ingen såg därför vad som höll på att hända och i stället för att göra en backup av mejlservern strax före kraschen kopierades skräpfilerna efteråt.

– Det är en försummelse från vår sida. Det här får inte hända, men det har hänt. Nu har vi ändrat rutinerna så att ytterligare en person får till uppgift att kolla skärmloggarna, säger Erik Hallberg, chef för Telia Soneras bredbandstjänst.

Mejl till kunderna

På tisdagen skickar Telia Sonera ett mejl till samtliga 300000 drabbade kunder där det inträffade förklaras och kunderna får också möjlighet att ge sina synpunkter. Att döma av reaktionerna på nätet de senaste dagarna är väldigt många av dem upprörda.

– Jag har satt en extra kundtjänst på 50 personer som bara ska gå igenom de mejl som kommer tillbaka. Jag får på så sätt också möjlighet att inleda en dialog om eventuella skador och se vad vi kan göra mer, säger Erik Hallberg.

Bryta avtal?

Så här långt har Telia Sonera lovat att ett presentkort på 200 kronor – bara användbart i de egna butikerna – ska skickas till de drabbade kunderna. Erik Hallberg kan däremot inte lova att de kunder som drabbats och som vill bryta bredbandsavtalet med Telia Sonera får göra det.

– Vi kommer att göra allt för att även en missnöjd kund blir nöjd. Det är vårt ansvar.

Men det var inte svar på frågan.

– Det finns inget generellt regelverk utan vi måste titta på varje enskilt fall och varje önskemål, säger Erik Hallberg.

Björn Ewenfeldt/TT