Miljonfilm från ÖB får skarp kritik

Julklappsfilmen till de anställda kostade nästan fyra miljoner.
Julklappsfilmen till de anställda kostade nästan fyra miljoner.
NYHETER

Nästan fyra miljoner kronor.

Så mycket kostade filmen som försvarets anställda fick i julklapp.

Men filmen där ÖB Håkan Syrén medverkar möter nu kritik.

ÖB Håkan Syrén.
Foto: MATTIAS CARLSSON
ÖB Håkan Syrén.

I julas fick 32 500 försvarsanställda och reservofficerer hem en film i brevlådan. Julklappen var en hälsning från ÖB Håkan Syrén.

Men alla blev inte glada över presenten och skälet är försvarets ansträngda ekonomiska läge, skriver Svenska Dagbladet i dag.

–?Våra medlemmar förstår inte varför försvaret ska ta fram och distribuera en film hem till bostäderna när det vänds på kronorna i alla andra sammanhang, säger Officersförbundets ordförande Lars Fresker till tidningen.

”Inte en film om ÖB”

Filmen heter ”Redo för insats – en film om försvarsmakten”. Den innehåller "autentiska actionbilder" där svenska soldater landsätts från helikoptrar och skjuter. Men där finns också filmsekvenser där man bland annat kan se ÖB Håkan Syrén hugga ved på sin tomt, dricka kaffe hemma på skärgårdsbryggan och resa runt i världen med regeringsplanet.

–?Det är inte en film om ÖB. Men ÖB är naturligtvis högste avsändare av filmen i rollen som myndighetschef, säger filmens projektledare Michael Jarl vid Försvarsmaktens informationsavdelning till SvD.

Han menar att de har fått många positiva reaktioner på filmen som internt inom försvaret lär kallas "ÖB-filmen" och ibland "ÖB - The Movie".

Ministrar, meniga och svenska officerer är några av dem som får komma till tals i filmen. Men enligt Svenska Dagbladet är det dock främst ÖB som hörs. Han berättar bland annat om att han är stolt över personalen i insatsförsvaret.

Försvarsminister Sten Tolgfors är en av de svenska ministrar som medverkade i filmen och blev intervjuad.

– Försvarsmakten är en självständig myndighet. Jag utgår från att de vidtar de åtgärder som behövs för att de ska klara sin ekonomiska situation, men de gör sina egna prioriteringar utifrån sin budget och det gäller även den information och kommunikation de väljer att göra, låter Sten Tolgfors hälsa via sin pressekreterare Mikael Östlund.

Fyra miljoner

Filmen kostade försvaret 3,7 miljoner kronor. Tre miljoner kronor gick till filmbolaget Armstrong. 700?000 kronor tillkom i kostnader för att skicka filmen hem till de anställda.

Officersförbundets ord­förande Lars Fresker är kritisk till att man valde att skicka filmen till de anställda, i stället för att visa den på intern-tv under arbetstid. Han menar att man då i alla fall hade kunnat vara säker på att de anställda verkligen såg på filmen. Men filmens projektledare Michael Jarl håller inte med.

–?Nej, Försvarsmakts-tv använder vi inte nuförtiden. Den här filmen är 57 minuter lång och det skulle även med intern-tv vara väldigt svårt att få folk att sitta 57 minuter framför en tv-skärm, säger Michael Jarl till SvD.