Opinionsfiasko i New Hampshire

”Alla” spådde att Obama skulle vinna i delstaten

NYHETER

I den amerikanska presidentvalskampanjen spelar opinionsmätningar en mycket viktig roll. För stor, anser kritikerna och pekar på ”opinionsmätarfiaskot” i New Hampshire.

Det handlar främst om de demokratiska rivalerna Barack Obama och Hillary Clinton. Inför New Hampshire sades Obama leda med minst tio procentenheter över Clinton. ”Alla”, därmed menas opinionsmätare och mediekommentatorer, ansåg att Clinton var uträknad. Det var hon nu inte alls visade det sig. Eftersom primärvalen i New Hampshire är speciella i det avseendet att man inte behöver vara partimedlem för att rösta – och därmed anses visa en mera realistisk bild av hur väljarna faktiskt vill ha det – blev mätningsfiaskot så mycket tydligare.

Svart dag

– Det var en svart dag för opinionsmätningarna och experterna, konstaterar professor Erik Åsard på Svenska institutet för Nordamerikastudier vid Uppsala universitet.

– Vad är det som har hänt? Är det ett mätfel eller ett för litet urval? Fångade man inte upp de strömningar som kom sent under valrörelsen? Var det helt enkelt så att många fler deltog och att det fick en effekt som ingen hade räknat med? frågar han sig.

Åsard anser att opinionsundersökningarnas status nu fått sig en törn och spår att medierna i fortsättningen kanske kommer att prata med vanliga väljare i stället för att bara gå på opinionsmätningar.

Het marknad

Och även om amerikanska analytiker pekar på att opinionsmätningarna var mycket tillförlitliga när det gäller stödet för de republikanska kandidaterna kvarstår frågan: Vad var det som opinionsinstituten inte såg i det demokratiska lägret?

Helt klart är att marknaden för opinionsmätningar i USA är mättad för att inte säga överhettad. Det finns mycket pengar att hämta i branschen men också stora risker. Med medier som inte drar sig för att behandla otillförlitliga internetomröstningar och mera klassiskt genomförda telefonutfrågningar på samma nivå är det upplagt för en förtroendekris mot såväl opinionsinstituten som medierna själva.

The Washington Post har gått igenom de viktigaste problemen. Inte oväntat är tidningens reportrar självkritiska.

”När det gäller andra fakta kollar vi alltid källan enligt sedvanliga journalistiska principer. Men så fort det handlar om siffror släpper vi alla spärrar. Vi behöver dem, vi vill ha dem – och vi kör dem, alltför ofta utan att stanna till och kolla fakta.”

Jan Winter/TT Erik Lindahl/TT