Apotekets datasystem havererade – igen

”Våra tekniker jobbar för fullt med det”

NYHETER

Apotekets datasystem havererade på lördagen. Inga receptbelagda mediciner kunde betalas kontant.

Eftersom datasystemet inte fungerade kunde apotekspersonalen inte se vad kunderna skulle betala. I stället blir de fakturerade i efterhand, rapporterar Sveriges Radio Kalmar.

Det gäller de kunder som inte har nått upp till högkostnadsskyddet. Personalen kan inte se hur mycket rabatt de ska ha.

På eftermiddagen, vid halv tvåtiden, var felet lagat och systemet fungerade igen, uppger Elisabet Linge Bergman, presschef vid Apoteket, för TT.

– Vi beklagar eventuella köer som uppstod på grund av datahaveriet, säger hon och framhåller att alla kunder fick ut sina mediciner.

Receptfria läkemedel påverkades inte utan kunde betalas som vanligt.

Det är tredje gången på kort tid som Apoteket drabbats av dataproblem. I början av december slogs receptdatasystemet ut och störningarna drabbade apotek i hela landet.

Mitt under julruschen, den 22 december, slogs delar av datasystemet ut. Den gången drabbades främst apotek i Stockholmsområdet och problemen var störst för kunder med frikort, eftersom personalen inte kunde komma åt högkostnadsdatabasen.