Börsfall? Svenskarna köper lyx

Trots börsfall tycks svenskarnas sug efter lyx bestå

NYHETER

Trots börsfall och tecken på vikande konjunktur tycks svenskarnas sug efter lyxvaror bestå.

Fjolåret innebar nya försäljningsrekord för såväl Lamborghinibilar som champagne, konst och antikviteter.

Carl Aspenberg är bilhandlare på exklusiva Strandvägen i Stockholm. Han är påtagligt nöjd med försäljningsåret 2007, som var det överlägset bästa sedan starten 2003. Totalt såldes 57 bilar av märkena Lamborghini och Bentley.

– Det har vi inte varit i närheten av tidigare. Vi har haft en nästan 50-procentig ökning, säger han.

Bilarna kostar runt två miljoner kronor styck, lite beroende på modell och utrustning. Det motsvarar nästan nio normala årsinkomster. Och efterfrågan består, även efter de senaste månadernas finansiella turbulens.

– I vår kundstock så finns det en stor del som är förhållandevis okänsliga för konjunkturen. Det finns ett intresse och en drivkraft och man handlar den här typen av produkt ändå, säger Carl Aspenberg.

”Ingen skillnad”

Även när det gäller inte fullt så dyra lyxvaror är försäljningen fortsatt stark, enligt de handlare TT har talat med. Rossana Mariano är PR-ansvarig för franska lyxvarumärket Louis Vuittons butik vid Stureplan i Stockholm, som bland annat säljer väskor och accessoarer.

– Vi märker ingen skillnad ännu. Det går bra. Vi får inte säga specifika siffror, men det är en uppskattad butik, säger hon.

Ett stenkast bort ligger italienska modehuset Guccis butik, där franchisetagaren Conny Lindström möjligen är något besviken på julhandeln.

– Men på året har vi fortfarande en väldigt stark uppgång. Vi hoppas att vinstprognosen håller, säger Lindström, som också driver flera butiker som säljer det engelska märket Mulberry.

Rekordauktioner

Inte heller hos anrika auktionshuset Bukowskis är någon lågkonjunktur i sikte. Vd Carl-Gustaf Petersén pekar på de upptrissade priserna vid höstens auktioner:

– Alla tre blev rekordauktioner.

Enligt Petersén är efterfrågan på konst och antikviteter fortfarande långt större än utbudet. För att samlarna ska skrämmas bort krävs tydligare tecken på nedgång, säger han och minns finanskrisen i början av 1990-talet:

– Då gick branschen ner på knä.

När det är goda tider vill vi också dricka gott. Systembolagets senaste statistik visar att försäljningen av dyra alkoholdrycker formligen exploderade under fjolåret och ingen avmattning går att uttyda.

Finns gränser

Intresset från kunderna är spritt:

– Det är champagne, olika former av prestigesprit som finns i begränsade upplagor, samt vin från de stora kända vindistrikten, säger Patrik Sandberg.

Han är butikschef för Systembolaget på Regeringsgatan i Stockholm som har ett stort sortiment av exklusivare varor och där en enda flaska vin eller whisky ofta kostar 6000–7000 kronor eller mer.

Men det finns gränser även för välbeställda konnässörer. Försäljningen i dessa prissegment går ganska trögt.

– Däremot vid 2000-kronorsstrecket så kan man faktiskt sälja en hel del, i synnerhet champagne.

FAKTA

Dyra viner säljer allt mer

Några symptom på svenskarnas fortsatta lyxlust:

Systembolagets försäljning av viner som kostar över 100 kronor flaskan ökade med 21 procent under 2007 jämfört med året före.

Försäljningen av champagne ökade med 24 procent och skotsk maltwhisky som lagrats i 18 år eller mer ökade med hela 60 procent.

Nybilsförsäljningen ökade med nästan nio procent i fjol och översteg 300000 bilar, vilket bara har skett fyra gånger tidigare.

Sällanköpsvaruhandeln, som omfattar bland annat möbel- och elektronikhandeln, ökade med åtta procent fram till och med november i fjol.

TT

Mats Rörbecker/TT