Lärarens prov: Göra sämsta klassen bäst

NYHETER

MALMÖ. Det låter som ett omöjligt uppdrag.

På en termin ska en av landets sämsta skolklasser bli bland de tre bästa.

– Med rätt inspiration och motivation kan alla elever lyckas, säger matteläraren Stavros Louca, 53.

Ska vända trenden Från underkända till mattesnillen på en termin. Matteläraren Stavros Louca har tagit på sig en jätteutmaning med sina elever Hanan Assi, 15, Johan Malmlöf, 15 och Mahmoud Massejke, 15.
Ska vända trenden Från underkända till mattesnillen på en termin. Matteläraren Stavros Louca har tagit på sig en jätteutmaning med sina elever Hanan Assi, 15, Johan Malmlöf, 15 och Mahmoud Massejke, 15.Foto: Foto: KRISTER HANSSON

Det handlar om klass 9A på Johannesskolan i Malmö. Den är klart sämst i Malmö på nationella prov i kärnämnena.

Under hösten har de 20 eleverna undervisats av åtta av de erkänt bästa lärarna i Sverige.

Ny dokumentär

Hur det går kan man följa i SVT:s nya dokumentärserie som börjar den 12

februari.

– Alla har vi väl haft lärare som vi tycker varit dåliga. Jag undrade vad som skulle hända om man placerade de bästa lärarna i en klass där eleverna har sämst resultat, säger initiativtagaren Tomas Axelsson, producent på Strix Television.

Stavros Louca är prisbelönt matematiklärare på Rinkebyskolan. Han har lotsat sina elever till seger i den internationella matematiktävlingen ”Kängurun” fyra år i rad.

Är entusiastiska

Runt om i landet har produktionsteamet sedan letat upp de sju andra lärarna. Ett par gånger i veckan har de lett undervisningen i klass 9A.

Rektorn Eva-Marie Schultz, de ordinarie lärarna och inte minst eleverna är entusiastiska.

Dokumentärserien klass 9A kommer att sändas i 13 avsnitt med start tisdagen den 12 februari klockan 21.30 i SVT1.

FAKTA

Steg för steg mot bättre betyg

Kärlek. Det är viktigt att visa att man tycker om sina elever för då tycker de om läraren.

Fokusera på undervisningen. Ordningsfrågor som keps på inomhus och mobiltelefoner kommer i andra hand.

Visa att man ser och hör varje elev så att alla känner sig delaktiga.