Urin... eller vanilj?

Allt fler använder sig av dofter för att dölja stank

NYHETER

Nymalet kaffe, hembakat bröd eller doften av nyklippt gräs.

Marknadsförare använder sig allt oftare av kundens luktsinne för att locka till köp eller för att få kunden att känna sig hemma i en hotellmiljö. Samtidigt är det många som lider av doftöverkänslighet.

Dofter påverkar oss. Det har marknadsförare tagit fasta vid och använder det i reklam.
Foto: börje thuresson
Dofter påverkar oss. Det har marknadsförare tagit fasta vid och använder det i reklam.

– All reklam vill påverka människors känslor. Doft kan verkligen sätta igång tankar, känslor och minnen. Det går rakt in i reptilhjärnan, säger Christina Gotzl, doftkonsult inom marknadsföring.

Det har reklammakare och marknadsförare tagit fasta på. En gång i tiden skröt tvättmedelstillverkarna om hur ren och vit tvätten blev med just deras märke. I dag tar de hellre fasta på hur tvätten luktar. Det är upp till kunden att avgöra om strumporna ska dofta havsbris, sommarfläkt eller gröna äpplen.

– Går du in i vilken livsmedelsbutik som helst finns det otroligt många produkter som erbjuder samma sak, heter ungefär samma, ser likadana ut. Man har insett att doft är ett sätt att komma igenom bruset, säger Christina Gotzl.

Vanilj döljer urin

Dofter används även utanför livsmedelsbutiken. Bilister som vill få tillbaka den goda nybilsdoften kan numera köpa parfym av biltillverkaren. Och i Göteborg använder gatukontoret sig av vaniljdoftande sprej som delvis döljer lukten av urin. För tio år sedan började Paris stad spruta ut lavendeldoft i tunnelbanesystemet för att kväva osmakliga lukter.

Det har också blivit populärt bland hotellkedjor att ha en egen personlig doft, så att besökaren känner sig hemma på hotellet oavsett om det ligger i Stockholm eller Tokyo.

Hosta och kliande ögon

Att doftsätta miljöer är inget nyhet. Sedan länge har man använt sig av rökelser för att förbättra luften. Men alltför mycket lukter kan skapa problem.

Enligt en studie gjord vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och Kärnsjukhuset i Skövde lider mer än sex procent av den vuxna befolkningen av doftöverkänslighet, som ger besvär i form av hosta, rinnande och kliande ögon och näsor eller andningsbesvär.

– Tvättmedel och rengöringsmedel är så otroligt hårt parfymerade, och det gör att många mår dåligt när de går förbi en hylla där det står tvättmedel. Är man känslig är det alldeles för mycket. En liten grupp av dem blir också socialt isolerade eftersom de inte vågar vistas i sådana miljöer, säger Eva Millqvist, docent vid Sahlgrenska universitetssjukhus i Göteborg, som forskar kring doftöverkänslighet.

Ineffektiv medicinering

För den som är överkänslig blir det allt svårare att vistas i miljöer som doftsätts.

– Det är viktigt att vara medveten om att det är en sådan stor grupp som har de här besvären och att det är en riktig åkomma som vi kan visa med tester. Det är ingenting man inbillar sig, säger Eva Millqvist.

I dagsläget finns det ingen effektiv medicinering mot doftöverkänslighet.

– Doftkänsliga har prövat sig igenom alla astma- och allergimediciner, men erfarenheten är tyvärr att de inte hjälper så bra. På sikt tror jag att det kommer blockerare för luktreceptorerna, men där är vi inte än, säger Eva Millqvist.

Respekt för kunden

Även Christina Gotzl anser att det är viktigt att dofter inte är alltför överväldigande.

– Doft i butik ger en behaglig känsla för kunden. Den saktar ner hjärnan. Det är därför man har alla dessa brödugnar i butiker. Jag tror inte att det säljer speciellt mycket mer bröd, men folk mår bra när de kommer in i butiken. Har man bara sprungit in efter lite mjölk kommer man kanske ut med tre fyra saker som man inte tänkt köpa.

Blir det alltför många dofter på en gång är risken att effekten blir det motsatta.

– Går man i ett varuhus med en stor parfymavdelning där man prövar 15 parfymer samtidigt blir det rätt jobbigt för hjärnan. Det är med doft precis som med tv och ljud. Man måste ha respekt för konsumenten, säger hon.

Amanda Johansson/TT