De toppar riskligan – i luften

Malmö Aviation har flest tillbud av alla de svenska flygbolagen

SAS INTE MED SAS har fler allvarliga händelser än något annat bolag – men de vägrar lämna ut antalet flygtimmar. Därför går det inte att få fram statistik. ”Vi tycker jämförelsen blir fel”, säger Mikael Lindberg, pressekreterare på SAS.
Foto: scanpix
SAS INTE MED SAS har fler allvarliga händelser än något annat bolag – men de vägrar lämna ut antalet flygtimmar. Därför går det inte att få fram statistik. ”Vi tycker jämförelsen blir fel”, säger Mikael Lindberg, pressekreterare på SAS.
NYHETER

Flyger du med Malmö Aviation är risken störst att något händer.

Bolaget har flest incidenter per flygtimme, visar Aftonbladets undersökning.

Men SAS vägrar lämna ut sina siffror.

SYREBRIST Mitt under en flygning med Malmö Aviation fick flera passagerare syrebrist – tryckkabinen var inte aktiverad.
Foto: Foto: FREDRIK HELLGREN/LÄSARBILD
SYREBRIST Mitt under en flygning med Malmö Aviation fick flera passagerare syrebrist – tryckkabinen var inte aktiverad.

Mellan 2005 och 2007 skedde 15 olyckor eller allvarliga händelser hos de största svenska flygbolagen.

Aftonbladet har ställt siffrorna i relation till hur mycket de olika bolagen flyger – och fått fram en riskkvot per flygtimme.

Malmö Aviation drabbades under perioden av tre allvarliga händelser. Det motsvarar 6,26 incidenter per 100 000 flygtimmar och gör att bolaget topppar listan över drabbade flygbolag.

”Jämförelsen blir fel”

SAS noterade fem allvarliga händelser, fler än någon annan.

Men var bolaget hade hamnat i Aftonbladets lista får vi inte veta.

SAS mörkar antalet flygtimmar.

– Anledningen till att vi inte lämnar ifrån oss antalet flygtimmar är att vi tycker att jämförelsen blir fel. Ett bättre mått är att ställa det i relation till antalet flygningar, säger pressekreteraren Mikael Lindberg.

SAS var ensamma om detta resonemang. Alla andra bolag som Aftonbladet frågade lämnade ut sina flygtimmar.

– Vi vill helst ha en god relation med media. Vår filosofi är att försöka vara så öppna som möjligt, säger Malmö Aviations flygchef Johan Westin.

Han anser att bolaget inte kan lastas för samtliga tre incidenter:

– Två av de tre händelserna har tredje part orsakat.

Syrebrist på planet

Westin syftar bland annat på ett tillfälle då ett av bolagens plan skulle landa på Bromma. En kranbil med uppfälld kran var verksam i inflygningsområdet.

– Det är ju egentligen inget vi har kunnat råda över. Vi rapporterar för att förbättra flygsäkerheten.

Passageraren Fredrik Hellgren berättar om flera skakiga Malmö Aviation-flygningar. Vid en av dem hade piloten inte aktiverat tryckkabinen och flera passagerare fick syrebrist. Dessutom fälldes inte alla syrgasmasker ut.

– Den incidenten var illa. Jag satt ganska långt bak och hade riktigt svårt att andas, säger Fredrik Hellgren.

Parallellt med olycks- och händelsestatistiken har Aftonbladet granskat antalet så kallade störningsrapporter som bolagen lämnat till Luftfartsstyrelsen – totalt 1 299 under den undersökta treårsperioden.

”Rapporterar allt”

Rapporterna rör inte bara bolagens egna missar utan också händelser orsakade av yttre faktorer. Det kan vara blixtnedslag, fågelkollisioner eller passagerare som blir sjuka ombord.

Flest störningsrapporter per flygtimme hade charterbolaget Novair.

– Vi vill visa Luftfartsstyrelsen en öppenhet och rapporterar allt som händer, säger Novairs vd Anders Fred.

SAS står för 1 032 av de 1 299 störningsrapporterna. Hur många det blir per flygtimme går som sagt inte att avgöra eftersom SAS vägrar lämna ut siffrorna.