Aftonbladet lägger ner Punkt SE

– inleder annonssamarbete med Metro

NYHETER

Aftonbladet Hiertas styrelse beslutade i går kväll att omedelbart upphöra med utgivningen av den förlusttyngda gratistidningen Punkt SE.

– Punkt SE har gjort ett fantastiskt jobb, men i den uppkomna situationen är det nu omöjligt för oss att fortsätta utgivningen, säger Carl Gyllfors, Aftonbladets koncernchef.

Samtidigt inleder Aftonbladet ett strategiskt annonssamarbete med tidningen Metro.

Dagens utgåva av Punkt SE är därmed tidningens sista.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt att vi tvingas till beslutet att lägga ned Punkt SE, som på många sätt varit en stor publicistisk framgång, men tidningens lönsamhetsproblem gör det nu omöjligt att fortsätta utgivningen, säger Aftonbladets koncernchef och VD Carl Gyllfors.

Förhandlingarna med de fackliga klubbarna inleddes i går.

– Jag respekterar styrelsens beslut. Ägaren har tagit stora förluster och visat tålamod, men det är väldigt sorgligt att tvingas skiljas från medarbetare och en tidning vi levt med i nästan två år, säger Punkt SE:s chefredaktör Niklas Silow och fortsätter:

– Nu ska vi med gemensamma ansträngningar i koncernen ta hand om tidningens samtliga medarbetare och försöka lösa den här processen på ett så bra sätt som möjligt.

I morse meddelade dessutom Aftonbladets ägarkoncern Schibsted att den förvärvar 35 procent av tidningen Metro i syfte att säkra en position på gratistidningsmarknaden.

Vid styrelsemötet i går beslutade Aftonbladet Hierta därför att inleda ett strategiskt annonssamarbete med tidningen Metro. Samarbetet erbjuder marknaden paketlösningar för tre områden; riks-, nöjes- samt detaljistområdet.

Det sistnämnda sker även gemensamt med Aftonbladets systertidning Svenska Dagbladet.

– Tillsammans med Metro kommer Aftonbladet att skapa nya och intressanta annonserbjudanden med ett räckviddspaket som omfattar över 4,2 miljoner läsare, säger Carl Gyllfors.

Pressmeddelande från Aftonbladet