Adam slog nytt världsrekord

22-åringen från Västkusten körde fartmonster jorden runt på miljövänlig biodiesel

1 av 4 | Foto: earthrace.net
ÄNTLIGEN I MÅL. Earthrace klöv mållinjen i spanska Valencia i fredags och slog värdsrekordet med nästan två veckor.
NYHETER

De har hotats av pirater, vadat i bränsle när tanken sprack och nästan sänkts av flytved som krossade skrovet.

Trots det slog man världsrekordet med två veckor.

– Det känns otroligt skönt att vara tillbaka på fastlandet, säger svenske Adam Carlson, 22 år och navigatör ombord.

Det spektakulära 36-miljonersbygget Earthrace är en biodieseldriven trimaran, ett muskelmonster byggt för att köra miljövänligt i 30 knop över havet – och i värsta fall också under.

Farten kommer från två 540 hästars motorer som brakar fram i öronbedövande 85 decibel.

Kissade blod

Båten som mest liknar en batmobil kan köras rakt in i stora vågorn, som en spolformad silverfärgad sardinburk. En manöver som skakade om njurarna på en annan besättningsmedlem så rejält att han kissade blod i tio dagar under förra rekordförsöket.

– Om det är 2-3 metersvågor kan den gå rakt igenom. Men vi drog ner farten när det kom större vågor nu, för att skona fartyget, säger Adam till aftonbladet.se.

Han har rötterna på Västkusten och hamnade ombord mest av en slump. Nu vilar han ut i Valencia efter att ha kört jorden runt på 60 dagar, 23 timmar och 49 minuter, nytt världsrekord för snabba motorbåtar.

– De var på Västkusten förra sommaren och sökte folk som hade erfarenhet från sjön. Jag har kört stridsbåt 90 och har fartygsbefäl klass 8 och certifikat för snabba fartyg, så jag anmälde mig.

Ett par veckor senare mönstrande han på i Karlskrona.

– Meningen var att det skulle bli två veckor. Men jag blev kvar och det är ett år sedan.

Pirater

Adam är navigatör ombord och en av fyra fasta besättningsmedlemmar. Strapatserna under resan är som hämtade ur en roman.

– Min mamma var orolig för pirater. Det är ju rätt gott om dem i Malacka-sundet, säger Adam.

Förra rekordförsöket, som misslyckades, slutade med ett kulhål i skrovet. Den här gången var besättningen redo.

– Vi hade vapen ombord, en hagelbössa och ett prickskyttegevär. Men vi behövde aldrig använda dem, vi övade bara lite.

Värre var det när en bränsletank började läcka mitt i natten och man klafsade runt i brännolja överallt.

– Det hände mitt i Atlanten. Det var läskigt, biodiesel överallt, med risk för brand i maskinrummet. Då tänkte jag att det här kan gå riktigt illa. Så det är klart att man har varit lite skraj.

Roder och propeller gick sönder

Värst var nog ändå när de körde på flytved, drivande stockar, utanför Borneo. Rodret, en propeller och en axel förstördes bland annat.

– Då trodde vi att vi inte skulle komma längre. Men det här är ett race jorden runt och vi visste att det skulle bli problem. Det handlar om hur man möter dem, säger Adam.

Nu längtar han mest hem till Sverige och kompisarna – och svensk pizza.

Sedan funderar han på att åka till Australien och Nya Zeeland, som är skepparen Pete Bethunes hemland.

– Jag har seglat jorden runt, men jag har nästan bara sett vatten. När vi kom till Indiska oceanen gick det i nte att gå ut på nästan 14 dagar för det var dåligt väder. Och vi har haft bråttom på alla de tolv ställen där vi angjort.

Biodiesel

Att de bränt miljoner på en fartbåt som går på biodiesel har han inga problem med. Det handlar om att marknadsföra ett miljövänligt och förnybart bränsle.

– I slutändan är pengar bara pengar. Ser man till projektet som helhet så har vi haft många sponsorer och många som jobbat gratis.

– Alla har gjort detta för att sprida ryktet om biodiesel, Vi måste ändra vårt sätt att leva och vi vill visa att det går, säger Adam.

Han pekar ut skepparen Pete Bethune som eldsjälen bakom Earthrace.

– Han hade en dröm och han har fullföljt den. Han sålde allt för att sprida detta om biodiesel och han lever verkligen i sin dröm.

FAKTA

Biodiesel är en dieselersättning som görs av olja från växtriket, till exempel palmolja, senapsfrön, sojabönor. Oljan kan utvinnas från över 350 olika grödor.

Biodiesel är ett förnybart bränsle, till skillnad från vanlig diesel.

Om biodiesel hamnar i vattnet så kommer 95 procent att ha absorberats inom en månad. Och det är inte giftigt.

Biodiesel är inte klassat som farligt, vilket gör transporterna säkrare.

Jämfört med vanlig diesel är utläppen lägre.