Tv-avgiften blir kvar

Skattefinansiering avvisas i public service-utredningen

NYHETER

Utredaren Rose-Marie Frebran (kd) lämnade över sin utredning om public service till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m) klockan tio på måndagen.

Bland annat föreslås att tv-avgiften blir kvar – men att den bör byta namn.

I utredningen Kontinuitet och förändring föreslås också att de tre public service-bolagen, Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion ska vara kvar med sina tidigare uppgifter.

Public service ska producera material inom alla genrer, men programmen ska vara av hög kvalitet, enligt utredningen.

Avvisar skattefinansierat

Och utredaren Rose-Marie Frebran vill inte se skattefinansierad public service.

– Jag avvisar skattefinansierat, eftersom nackdelarna överväger fördelarna. Men det kan vara värt att undersöka mer i framtiden, säger hon.

En anledning till att avgiften ska vara kvar är att 25 procents moms bör läggas på avgiften, så att bolagen kan vara effektivare ekonomiskt.

– Det blir inte dyrare för tv-tittaren. Avgiften sänks och momsen läggs på avgiften, det är en rent teknisk lösning, säger Frebran.

Så finansiering via avgifter ska vara kvar, men tv-avgiften bör byta namn.

– Tv-avgiften är inte en bra benämning, jag föreslår att det ska heta public service-avgift. Det visar på vad man är med och betalar för och möjligheter, alltså hela public service, vi lyfter upp radion och visar att vi vill att radion ska ha den starka ställningen, säger Rose-Marie Frebran.

Underlätta för att köpa in produktioner

Betänkandet utgör underlag för beredning av public service-företagens nästa sändningstillstånd 2010–2015.

I utredningen föreslås att den så kallade 55-procentsregeln ska tas bort, alltså att så stor del ska produceras utanför Stockholm i allmänproduktionen.

I stället ska bolagen ska själva få bestämma hur de ska spegla hela landet.

Det ska också underlätta för att köpa in fler externa produktioner.

Sponsring måste minskas

När det kommer till sponsring menar Frebran att det är ett direkt undantag från reklamförbudet, och att restriktivitet gäller.

– Nuvarande omfattning av sponsring är för stor. Under 2007 sponsrades 50 evenemang och 400 sändningar hade sponsorskyltar. Det är viktigt att möjligheten till sponsring finns kvar för till exempel stora idrottsevenemang, säger utredaren Rose-Marie Frebran.

– Jag föreslår att maximalt 20 sportevenemang per år ska få sponsras, vilket är mindre än hälften av i dag.

TT