Trafikkaos väntar i Stockholm

Vissa linjer kan undantas

NYHETER

Natten mot tisdag stannar bussarna i Stockholms län.

Alla chaufförer tas ut i konflikt – men vissa linjer undantas.

Förhandlingarna mellan Bussarbetsgivarna och Kommunal återupptogs aldrig. Därför väntas Stockholms alla busspendlare nu få problem med att ta sig till jobbet.

Det var den 3 juni som Bussarbetsgivarna strandade förhandlingarna. Kommunal begärde då medling, men budet man erbjöds ansågs inte vara tillräckligt bra varför man avvisade det.

Budet inte acceptabelt

– Trots flera månaders förhandlingar med ambitionen att få till ett avtal har medlarna presenterat ett bud som vi inte kan acceptera. Självklart är vi mycket besvikna på att arbetsgivaren inte tar sitt ansvar och ger samma löneökningar som vi avtalade med de kommunala bussbolagen samt andra på arbetsmarknaden, säger Håkan Petterson, Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarige.

Medlemmar och verksamhet som behöver hållas igång för att upprätthålla separat färdtjänst och handikapptransporter är undantagna konflikten.

Viss trafik kan undantas

Under eftermiddagen på måndagen kom beskedet från Kommunal på de dispensansökningar som lämnats in.

Bussarbetsgivarna har begärt dispens för strejken för busstrafiken i Nacka/Värmdö och i Norrtälje samt för ersättningstrafiken på tunnelbanans gröna linje och densamma mellan Nynäshamn och Västerhaninge.

Men bara ersättningsbussarna mellan Nynäshamn och Västerhaninge får fortsätta att gå som vanligt, uppgav TT.

Taxibilarna riskerar ta slut

Enligt TT räknar Taxi Stockholm med att få det stressigt under strejken och alla som beställer taxi kommer inte att kunna servas.

På hyrbilsfirman OKQ8 har inte märkt någon ökad efterfrågan inför en eventuell strejk.

– Inte än, men det kan nog komma senare under dagen, säger Göran Lindblå, styrelseordförande i OKQ8, till TT på måndagsförmiddagen.

Bilköer att vänta

Långa bilköer kan är ytterligare en konsekvens av busstrejken som kan drabba stockholmarna.

– Om man tänker sig att alla som skulle ha suttit på bussen i stället sitter i varsin bil kan man föreställa sig hur det blir. Vi har de vägar vi har, vi kan inte utöka några resurser direkt. Troligen blir det mer trafik på alla sträckor där det brukar gå bussar, säger Eva Larson, kundkommunikatör på Vägverket region Stockholm, till TT.

FAKTA

Kommunals krav

* Avtalsperiod om 22 månader med en nivåhöjning på 1 600 kronor

* Stopp för arbetsgivarna att ensidigt kunna förkorta dygnsvilan för förare till nio timmar tre gånger i veckan

* Kortare ramtid för förare

* Stopp för sämre anställningsformer i kollektivavtalet än de som lagen tillåter

Varslet omfattar:

• Från midnatt den 1 juli 2008, Stockholms län: Busslink i Sverige AB och Swebus AB.

• Från midnatt den 8 juli 2008, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB.

• Från midnatt den 15 juli 2008, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB.