Full maskinist stoppade fartyg

Anhölls och misstänks för sjöfartssabotage

Foto: ROGER VIKSTRÖM/SCANPIX
NYHETER

Det norska fartyget Ability var på väg upp mot Södertälje i går eftermiddag, när strömmen plötsligt försvann och fartyget blev manöverodugligt.

Orsaken: En full maskinist.

– De fick nödankra fort som bara den, säger Kent Olsson, stationsbefäl på Södertäljepolisen.

Händelsen inträffade vid fyratiden på eftermiddagen. Fartyget gick för lots och befann sig i närheten av Brandalsund när maskineriet plötsligt stannade, skriver Länstidningens nätupplaga.

– De fick blackout, alltså strömmen försvann, säger Anders Ekstrand, vakthavande befäl på Kustbevakningen. Fartyget blev manöverodugligt och de fick nödankra omedelbart.

Sjöfartssabotage

En misstänkt anledning till blackouten uppenbarade sig snart. Det visade sig nämligen att den ansvarige maskinisten var full. Rejält full.

– Vi var där, liksom polisen och sjöfartsinspektionen, säger Ekstrand.

Polisen tog utandningsprov på den misstänkt berusade maskinisten som visade sig ha 1,6 promille alkohol i blodet.

– Han är misstänkt dels för grovt sjöfylleri, dels för sjöfartssabotage, säger Kent Olsson.

Sjöfartssabotage innebär att maskinisten misstänks för att med berått mod och vilje ha stängt av maskinerna.

Har seglat vidare

– Det är en ovanlig brottsrubricering, men de första uppgifterna gick ut på att han skulle ha stängt av medvetet. Vi får se vad som kommer fram i utredningen.

Polis och kustbevakning förhörde under söndagen besättningen som kommer från Polen och Ryssland. Maskinisten är alltjämt anhållen men efter att rederiet flugit in en ny, nykter, maskinist kunde Ability i dag fortsätta sin färd in i Mälaren.

Ability var vid händelsen lastad med containers, skriver TT, utan farligt gods. Fartyget är cirka 90 meter lång och cirka 14 meter brett. Sundet nära Brandalsund där fartyget fick blackout är cirka 6-700 meter brett, tillräckligt trångt för att fartyg inte har lov att mötas där under vissa förhållanden.