Bertil, 79, fick inte gå på begravningen

Färdtjänstens telefonister i Estland rörde ihop adresser

NYHETER

Knagglig svenska och dålig lokalkännedom.

Inte konstigt: växeltelefonisten sitter i Moldavien eller Baltikum.

Bertil Tinglöf, 78, missade begravningen när telefonisten förväxlade adresserna.

Sorgligt Bertil Tinglöf, 78, skulle till Hammarby kyrka men kördes till Hammarby Sjöstad. ”Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket”, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.
Foto: Foto: HANNAH MODIGH
Sorgligt Bertil Tinglöf, 78, skulle till Hammarby kyrka men kördes till Hammarby Sjöstad. ”Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket”, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.

En nära släkting skulle begravas i Hammarby kyrka i Upplands Väsby utanför Stockholm.

Men färdtjänstbilen åkte i stället till Hammarby

Sjöstad och Bertil som lider av afasi kunde inte prata med taxichauffören.

– Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.

”Det är ingen ursäkt”

När hon beställde färdtjänsten till Bertil hamnade samtalet utomlands.

– Jag är säker på att det var i Estland. Men det är ingen ursäkt. Detta måste fungera.

På flera håll i landet samordnas de svenska färdtjänstturerna från Riga i Lettland, Tartu i Estland och Chisinau i Moldavien.

Där snabbutbildas telefonister i svenska och tar sedan mot beställningar från gamla och sjuka i Sverige.

Ett av de största företagen som kommuner och landsting hyr in för att samordna färdtjänstresor är Samres.

Utökar utomlands

Företaget har successivt minskat sin bemanning i Sverige och flyttat ut flera telefonister utomlands. I höst tillkommer 100 personer i Moldavien och Estland.

– De utbildas under cirka ett halvår i språk och annat som de kan ha nytta av. För oss blir det mer kostnadseffektivt, säger Björn Falk vd på Samres.

”Det fungerar bra”

Men för många äldre innebär det att de kan hamna hos någon med begränsade kunskaper i svenska och dålig lokalkännedom.

– Visst får vi in klagomål. Men det kan lika gärna gälla en telefonist i Sverige som bryter på svenska. Min uppfattning är att detta fungerar bra.

Men Kristina Tinglöf som varje vecka får ringa färdtjänst åt sin pappa håller inte med.

– Det här är inte första gången det blir fel. Det har blivit mycket sämre med färdtjänsten sedan telefonisterna flyttade utomlands.

FAKTA

Runé Larsson, 78, Norrköping

– Jag är livrädd varje gång att jag ska hamna i Moldavien.

Runé Larsson är beroende av färdtjänst eftersom han har problem med balanssinnet. Men minst tre gånger i veckan hamnar Runé utomlands när han ringer färdtjänst.

– Det är helt ofattbart hur det kan vara så här. Jag hör knappt något när samtalet är där borta, säger han.

Nyligen fick han vänta femtio minuter på en bil som aldrig kom på grund av en missuppfattning.

– Jag tycker det är synd när vi har så duktiga telefonister här i Norrköping som kan alla gator och förstår svenska, säger han.

Liselotte Fristedt, 40, Haninge

– Det här har blivit katastrof. Ofta blir det fel i beställningar och vårdtagare ringer till oss för att de inte förstår telefonisterna, säger Liselotte Fristedt, samordnare av äldreomsorgen i Haninge.

Hon får städa upp efter färdtjänstens felkörningar och ordna nya körningar.

– På färdtjänst har jag fått rådet att lägga på luren tills jag kommer till en svensk telefonist. Då är det något som är fel.

Liselotte Fristedt, med tjugo år bakom sig inom äldreomsorgen, tycker att färdtjänsten aldrig fungerat så dåligt som nu.

– Risken är ju att gamlingarna missar sina läkarbesök. Det kan få allvarliga konsekvenser.

Helene Andersson, 39, Linköping

Helene Andersson tröttnade på att alltid hamna i Estland när hon behövde färdtjänst och startade ett upprop förra året mot Linköpings kommun.

– Jag förstår inte varför kommunen anlitar ett företag som bara vill tjäna pengar. Förutom att det skapar jättemycket problem här så utnyttjar de billig arbetskraft utomlands.

Hon fick sammanlagt in 4 026 namnunderskrifter i Linköping. Alla var kritiska till att bokningarna gick via andra länder.

Just nu pågår en rättstvist om Samres ska få fortsätta i Linköping och Norrköping eller om Vikbolandstaxi ska ta över beställningstjänsten om sex månader.