Dagens namn: Fredrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

193 sekunder – per samtal

Så länge får Försäkringskassans personal prata med dig i telefon

”ingen arbetsglädje” Siv Norlin är fackordförande för många av de anställda på Försäkringskassan och berättar att personalen är extremt pressad. ”Det finns en enorm lojalitet med de försäkrade”, säger hon.   ”ingen arbetsglädje” Siv Norlin är fackordförande för många av de anställda på Försäkringskassan och berättar att personalen är extremt pressad. ”Det finns en enorm lojalitet med de försäkrade”, säger hon. Foto: OLA AXMAN

193 sekunder. Längre än så får Försäkringskassans personal inte prata med dig.

– Det känns fruktansvärt, säger en av många frustrerade anställda på myndigheten.

Aftonbladet har under två dagar berättat om Försäkringskassans förseningar som drabbat tusentals personer.

Gensvaret har varit stort – inte minst från kassans egen personal. Bland de 14 000 anställda är frustrationen enorm.

De pekar på flera orsaker till förseningarna.

  Minskade resurser. I fjol fick 1 400 anställda gå på grund av minskade anslag. Ledningen har beordrat personalen att arbeta övertid för att få ner väntetiden.

  Oerfaren personal. I den stora omorganisationen har en mycket stor andel av personalen fått helt nya arbetsuppgifter. De erfarna hinner inte handleda de nya.

  Nya lagar. I somras började en ny sjukförsäkringslag att gälla. Samtidigt infördes det nya tandvårdsstödet.

  Nytt datasystem. Det är stora problem med det nya datasystem som kostar flera miljarder per år.

”Helt otänkbart”

Nyligen gick ett påbud ut från myndighetsledningen att handläggarna ska undvika direktkontakt med de försäkrade.

Hos kundcentren, där man hamnar om man ringer, ska samtalen inte ta mer än 193 sekunder.

– För oss erfarna är det fullständigt otänkbart, säger en anställd.

Han brukar lämna ut sitt privata nummer till dem som ringer.

Siv Norlin, ordförande för ST-facket inom Försäkringskassan, bekräftar att arbetssituationen är extremt pressad. Hon berättar hur hon vid medlemsmöten har uppmanat de anställda att inte jobba övertid som de inte får betalt för.

Ändå växer bergen av komptid – som det inte finns någon möjlighet att ta ut. Många handläggare går till jobbet fast de är sjuka.

– ”Vi måste se till att få ut pengarna”, säger mina medlemmar. De mår dåligt när de går hem. Det finns en enorm lojalitet med de försäkrade, säger Siv Norlin.

– Det är inte många som känner någon arbetsglädje i dag.

”Personalen är nöjd”

Men generaldirektör Curt Malmborg tycker att omorganisationen gått bra.

– Mitt intryck är ändå att personalen är nöjd. Det bekräftar mätningar som vi gjort bland personalen. Men jag har också förståelse för dem som är oroliga och missnöjda. Vi genomför en oerhört stor förändring på kort tid.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet