GM:s kris kan göra Saab kinesiskt

Stora förluster för Saabs ägare GM och Volvos ägare Ford

Foto: LASSE ALLARS
NYHETER

Två tunga magplask – med rop på statsstöd.

Delårsrapporterna från biljättarna Ford och General Motors (GM), som äger Volvo respektive Saab, var konkursartad läsning.

Saab kan möjligen bli kinesiskt på kuppen.

I sina rapporter för tredje kvartalet ligger de amerikanska biljättarna tätt, tätt vid avgrundens brant.

Ford redovisade på fredagen en förlust på totalt 2,7 miljarder dollar (cirka 21 miljarder svenska kronor). GM skuggade med 2,5 miljarder back (nästan 20 miljarder kronor). Totalt 41 miljarder kronor. På tre månader.

Volvo Personvagnar svarade för 3,6 miljarder kronor av Fords tapp – att jämföra med 1,3 miljarder samma tid i fjol. Och nu hoppas Volvo PV att svenska regeringen ska kliva in.

– Vi måste försöka säkra att vi har en produktionsverksamhet i Sverige. Vi måste också säkra fortsatt satsning på forskning och utveckling. Det gäller vår framtid, säger informationsdirektör Olle Axelson till TT.

Rungande larmklockor

Inga nya varsel planeras för ögonblicket. Men redan tidigare har det klargjorts att 6 000 personer, nästan var fjärde anställd, får lämna Volvo i finanskrisens spår.

Nödropen om statlig hjälp är Volvo och Ford inte ensamma om. Ford, Chrysler och GM uppvaktade på torsdagen höga politiker i amerikanska kongressen med böner om ännu ett krispaket, på motsvarande 400 miljoner kronor.

Och Barack Obama, USA:s nyvalde president, klargjorde på fredagen att hjälp till bilindustrin har ligger högt på listan för hans nya administration.

GM tappade alltså 2,5 miljarder dollar. Intäkterna minskade med 13 procent jämfört med samma tid i fjol.

Och GM:s larmklockor klämta ännu högre. Pengarna är snart slut. Även om alla möjliga besparingar sätts in kommer likviditeten under resten av 2008 närma sig det minimum som krävs för att driva bolaget vidare, skriver ledningen.

– Likviditeten är vår topprioritet just nu, sade Rick Wagoner, GM:s vd och styrelseordförande vid en presskonferens.

– Det är en extremt svår marknadssituation med kraftfull påverkan av finanskrisen, fortsatte han.

Saab kinesiskt?

Fordonsanalytikern Matts Carlsson på företaget GMI i Göteborg tror att USA:s nya administration kan komma att ställa krav för att hjälpa de tre biljättarna, exempelvis att de fokuserar på att rädda verksamheterna i USA.

Carlsson tror att GM, i så fall, väljer att sälja hela sitt europeiska ägande – däribland Opel och Saab. Möjligen skulle något av de japanska bilföretagen kunna vara köpare, tror Carlsson – men han tror också på andra alternativ:

– Det finns också kineser som skulle kunna gå in. Då skulle de snabbt få volym, inte minst på återförsäljarsidan och servicesidan i Europa.

TT